Не съм доволна от размера на увеличението на учителските заплати. На тях трябваше да се увеличат двойно и тройно заплатите. Ако някой мисли за след 10 години какво ще бъде нивото на образование, трябваше това, което казвам, да се случи. А не да се правят разхищения за специални служби, ДАНС, НСО и редица други. За всички ни е видно, че тези разхищения не ни водят до нищо добро. Това каза пред Фрог нюз бившият финансов министър Христина Вучева по повод проектобюджета за 2016 година. Ето какво още сподели тя:
- Г-жо Вучева, тази седмица беше публикуван проектобюджета за следващата година. Чуха се много противоречиви оценки да него. Какво мислите за него?
- Вярно е, че синдикатите на подкрепиха проекта за бюджета, което не знам по правилник, дали има някакво значение. Практиката показва, че той не се променя особено при обсъжданията. Така, че вариантът, с който разполагаме в момента, може да се смята, че това ще бъде варианта, който ще се приеме. Мисля, че в него няма да има кой знае какви изменения. Мога да кажа, че бюджетът за 2016 г. по нищо не се отличава от този за 2015 г.
- Ваши колеги все пак отбелязаха някои разлики, свързани с „разхлабване” на колана.
- Вносителите отбелязват в докладите и в своите изказвания досега, че този проект се различава съществено, защото дава ясна представа за предимствата и препоръките, които прави финансовото министерство във всички сфери. Те сочат например, че такава приоритетна сфера е образованието и министерство на отбраната, казано най-общо. Това обаче не личи от самия проект. Тоест тази декларация, която се прави, че има някакъв ясно определен приоритет, не се потвърждава при един по-обстоен анализ. Напротив, вижда се че се увеличават разходите за отделни ведомства. Например министерство на финансите, в сравнение с 2015 година получава сега 60 млн. лв. повече, МВР получава 150 млн. лв. повече, МО също получава 100 млн. лв. повече. Парите по отделните централни ведомства нарастват с 450 млн. лв. Малко необичайно е и прави впечатление, че за първи път средствата за капитални разходи са трикратно и четирикратно повече от тези, които досега се предвиждаха.
- За колко пари говорим?
- Става дума за 2,650 млрд. лв., визирайки държавния бюджет. Трябва да се прави разлика между държавен бюджет и т. нар. фискална консолидирана програма. Тук говорим в момента само за държавния бюджет. Нямам обяснение точно за какво и как ще бъдат използвани тези капитални разходи. Добре би било депутатите да поискат подробна справка накъде се насочват тези средства. Важно е да се знае какви точно инвестиции ще се правят. Иначе в икономически план това може да се оцени като добро решение. Дали е добро, може да се каже с увереност само ако се знае за какво ще се похарчат парите.
- Много средства ще бъдат отделени за съфинансиране на европейските програми.
- Бюджетът трябва да предвиди тези средства. Тук има една тънкост, но тя е важна за всички тези години, откакто ползваме европейски средства. По принцип към средствата, които се дават по европейските програми, има и участие наречено бюджетно съфинансиране. Но това съфинансиране не се прави по начин, по който да се разбере дали то е ефективно. Това особено касае парите в Държавен фонд „Земеделие”. Много бих се радвала, ако се намерят депутати, без значение дали са от управляващата парти или от опозицията, които да поискат ясна разшифровка за ефективността на този фонд „Земеделие”. Там вървят изключително големи за нашите мащаби средства, които изобщо не е ясно за какво точно се използват. Същото може да се каже и за използването на парите при различните оперативни програми, които се управляват чрез министерствата на регионалното развитие, на транспорта и т. н. Интересно е, че няма доклад на министъра на финансите, който да съпровожда Закона за бюджета. Разчита се на доклада, който е направен при осъвременяването на тригодишната прогноза. Но това са различни документи и според мен би трябвало да има винаги доклад към Закона за бюджета. И той да отговори на тези, въпроси, които поставям пред вас. Накратко казано трябва да се знае какво е постигнато в периода 2007-2014 година. И след това да се каже ясно какви пари ще даде държавата за следващият период до 2020 година. Средствата, които идват от ЕС са обявени, те са ясни, защото там има орган, който контролира. Но нашето съфинансиране никога не е ясно. Тази тема е изключително важна и се надявам медиите да я поставят на дневен ред. Надавам се, че и депутатите ще имат отношение към това. Информация сигурно съществува в МФ и всички други министерства. Въпросът е тя да стане достояние. Нали по този начин обществото осъществява контрол. Това е желание да се види ефекта от използването на парите.
- Тази седмица се разбра, че Оманският фонд е завел дело срещу България заради фалита на КТБ. Какво ще коства на обществото това?
- Аз бях от тази нищожна по брой група, която настояваше, че не трябва да се стига до ликвидирането на КТБ. Но тези съвети очевидно не бяха взети под внимание. Тогава аз казах, че парите, които ще дадем сега са много по-големи от тези, които бихме дали на онзи етап. И това се потвърждава, т. е разбра се, че парите, които плати за сега Фондът за гарантиране на влоговете, с помощта на заем, който взе от държавата, тези средства се пресмятат към дефицита за 2014 година. Ясно е, че се задават много дела от страна на един от големите акционери-Оманският фонд. Никой, обаче не иска да говори и за загубите на безброй хора, които си загубиха парите. Те не са случайни, живеят тук, тяхната загуба не може да не ни се отрази. Много фирми загубиха също средства. В момента нямаме никаква увереност, че т. нар синдици на КТБ правят всичко възможно, за да събират пари, напротив. Само едно се вижда, че се харчат страшно много средства и че се раздават огромни заплати. Трябваше да има ясна информация за бюджета на синдиците, т. е какви пари изразходват и какви пари събират. Сега се казва какво събират, но нека да видим колко изразходват. Някой трябва да настоява за това. Убедена съм , че всяка седмица трябваше да имаме информация за това, защото се засяга много широк обществен интерес.
- Каква пица ще ядем догодина-постна или с малко месо?
- Ако използваме този метафоричен образ, при сегашните данни, които се дават, пицата не трябва да е постна. Не съм доволна от размера на увеличението на учителските заплати. На тях трябваше да се увеличат двойно и тройно заплатите. Ако някой мисли за след 10 години какво ще бъде нивото на образование, трябваше това, което казвам, да се случи. А не да се правят разхищения за специални служби, ДАНС, НСО и редица други. За всички ни е видно, че тези разхищения не ни водят до нищо добро. Ако има възпитателна функция, развита с много пари, положението ни след 10 години би било друго. И няма да има нужда от всички тези органи, които едва ли не ръководят живота ни.
Екип на Фрог