Според Европейската конвенция за правата на човека, справедлив съдебен процес е мислим само когато се провежда пред „независим и безпристрастен съд”, създаден в съответствие със Закона. В този смисъл самодейното решение на Пленума на ВАС, от 19. 10. 2015 г., с което се предвижда създаването на Трета касационна колегия, която ще се произнася с окончателни решения по касационните жалби, нарушава Закона за съдебната власт и Административнопроцесуалния кодекс, Конституцията, които не предвиждат йерархично разграничение между съдиите. Това коментира за Фрог нюз адв. Михаил Екимджиев.
В резултат на решението на Пленума, за което се знае, че е инициирано от председателя на съда Георги Колев, се получава кастово деление на върховните съдии, на такива, които са най-върховни и които са само върховни, обръща внимание правозащитникът.
Пленумът на ВАС не би могъл да иззема правомощия на парламента за промяната, инициирана от председателя му Георги Колев. Тази промяна би довела до нарушаване на принципа на случайност в разпределението на делата. Освен това от стенограмата на Пленума на ВАС е очевидно, че той е проведен в нарушение на чл. 121, ал.2 от Закона за съдебната власт, предвиждащ уведомяване на главния прокурор, председателите на административните съдилища, председателя на Висшия адвокатски съвет и министъра на правосъдието. Въпреки възраженията на някои съдии, че тази императивна процедура не е спазена, под натиска на Г. Колев, мнозинството съдии от ВАС, с непосилна лекота, рутинно прегазват закона. Пак от стенограмата на Пленума е видно, че съдиите от ВАС, като на партийно събрание са принудени от административния си шеф да гласуват предложението му, което не е мотивирано. В него не става ясно какви ще бъдат съставът и видът на предлаганата от Г. Колев касационна колегия.
Дълго време Георги Колев не допусна проверка от страна на Висшия съдебен съвет и инспектората за това как се разпределят делата във ВАС. Стигна се до някакво странно решение, откровено противоречащо на Конституцията и Закона за съдебната власт, според което ВСС и Инспектората нямали право да проверяват върховните съдилища. Така се оказва, че ВАС и ВКС са над закона и са независими от очакването на хората за справедливост на правораздаването.
В резултат на решението от 19.10. определени съдии, обособени в тази трета касационна колегия, ще могат да вземат окончателни решения по касационни жалби. Това е една професионална привилегия, според мен, с корупционен привкус, която не е предвидена в закона. От тази гледна точка всяко решение на Третокасационна колегия би могла да бъде атакувана пред Европейския съд в Страсбург с аргумента, че касационната жалба не е разгладана от съд (съдебен състав), създаден в съответствие със закона. Самодейното и до голямо степен произволно преструктуриране на ВАС може да стане причина за системен правозащитен проблем и поредица осъдителни решения в Страсбург.
Българските граждани, фирми и търговски дружества нямат да имат надеждна защита, защото техните дела като последна инстанция ще бъдат гледани от предварително определени съдии в нарушение на принципа за случаен подбор, визиран в чл.9 от Закона за съдебната власт.
Трябва да се постави въпросът какъв е критерият, по който ще бъдат избрани тези привилегировани съдии освен симпатиите на ръководството. Дали това разделяне не е дискриминационно спрямо останалите съдии от ВАС?
Чрез Георги Колев политическото мнозинство на ГЕРБ осъществява контрол върху административното правосъдие. Заложени са големи интереси като обществени поръчки, концесии, отчуждителни процедури... Последна дума ще имат съдиите, определени от ръководството на ВАС, за грандиозното строителство на магистрали, проучванията за газ, нефт... Освен това всички актове на МС, постановления, наредби подлежат на обжалване пред ВАС. По този начин, в драматично противоречие с принципите на правовата държава за разделение на властите и върховенство на закона, изпълнителната власт налага контрол върху съдебната, предупреждава Екимджиев.