БИЗНЕС & ТУРИЗЪМ


Джемал Кара: За Нова година има спад, но туристи се записват отсега за догодина

4 7676 02.12.2015
Джемал Кара: За Нова година има спад, но туристи се записват отсега за догодина

Българинът е от добрите туристи, той наистина харчи пари. За разлика от англичанина или германеца, които гледат всичко да им е в пакета, българинът предпочита да е свободен, да си плати по-евтин пакет, но на място да си харчи двойно и тройно повече, констатира за Фрогнюз управителят на Караджъ Турс Интернешънъл.


- На прага на много активен туристически сезон сме преди Коледа и Нова година. В този смисъл отразява ли се актуалната политическа обстановка, свързана с потока от бежанци, атентатите в Париж и др., върху бранша и конкретно върху работата на туроператорите?


- Разбира се, че това, което става в световната политика и със сирийските бежанци, и след събитията в Париж, в момента се отразява и на България, оказва своето влияние и върху икономическата обстановка. Очертава се една тенденция, при която хората предпочитат и да спестяват, и да си стоят вкъщи, защото навсякъде има проблеми. Не става дума само за дестинациите към Турция и Париж, защото ние правим новогодишни почивки и към Гърция, и към Македония, и към Сърбия, и към Босна и Херцеговина. Хората тази година обаче са свити. Говорим с колеги, които продават и други дестинации, и те всички потвърждават, че тази година има сериозен спад.

 

- Ако трябва да го изразим в цифри?


- Горе-долу 30% има отлив, което не е малко. За жалост, така изглеждат нещата в момента и всички чакаме хората да започнат да се активизират. Трябва да призная, че от миналата седмица започна някакво движение, но то не е това, което ние очакваме. За Нова година обаче хората са решили, независимо от офертите за Турция, Румъния, Гърция или България, да си изкарат преди всичко вкъщи. От друга страна пък отсега има записвания за следващата година, и то дори за септември. Преди това, разбира се, има записвания за мартенските, априлските и майските празници, но също и за началото на есента.

 

- А бихте ли откроили най-любимата дестинация на клиентите ви, тази, която се продава най-бързо?


- Ние имаме около 10 програми, нашата основна дестинация е Истанбул, но в момента сме на около 40% от заложената бройка и очакваме да стигнем до 70%. Има известно увеличение за Румъния, траен е интересът към Гърция и повече или по-малко към Македония. От самолетните дестинации се предпочита Прага, а поради опасенията от евентуални нови атентати във Франция хората се плашат.

 

- Възможно ли е да се наложи да пренастроите своите дестинации с оглед на факта, че очакванията не са свързани с умиротворяване на обстановката?


- Когато седнем да обсъдим фирмената си политика с партньорите, ще мислим върху това или да увеличаваме броя на туристите, или да намаляваме процента на дестинациите. 90% от нашите екскурзии бяха към Турция, но е много вероятно да ги преобразуваме по следния начин – да останат 15-20%, но без да намаляваме броя на туристите, а да направим нови програми, за да запазим бройките на хората. Истината обаче е, че от Турция българинът не се отказва, тъй като е свикнал да пътува натам, близо е, а и дестинацията е евтина. Хората не се безпокоят, защото големите проблеми са по-далеч от Истанбул. Бежанците не стигат до Истанбул, защото то е същото като да са стигнали до България или до Гърция. Главоболия там няма от туристическа гледна точка, но има хора, които слушат новини и си казват, че е по-добре да изберат други места.

 

- А тази обстановка отразява ли се върху престоите по границите, има ли затормозено преминаване?


- Преминаването за туроператорските фирми не е затормозено. Разбира се, контролът е завишен и в България, и в Турция. Вероятно повече проблеми има за фирмите превозвачи, които имат линии. Но пък не знам дали сте чули от новините, че в Турция 30 души умряха от българска ракия.

 

- Накрая да завършим с това - добър турист ли е българинът, обича ли да развързва кесията в чужбина?


- Може да се каже, че българинът е от добрите туристи, редом с руснака и турчина. Българинът може би е на трето или четвърто място в света, той наистина харчи пари. Правя този извод, сравнявайки го с англичанина или германеца, които гледат всичко да им е в пакета. Българинът предпочита да е свободен, да си плати по-евтин пакет, но на място да си харчи двойно и тройно повече. Българският турист обича да е на различно място, да получава разнообразна храна. Не е като западноевропейците, които всеки ден си чакат макароните.

 

интервю на Фрогнюз


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама