250 млн лева ще ни струва тунелът в Кресненското дефиле, който е част от магистрала "Струма". "Нека не се драматизира с цената за изграждането на най-дългия тунел в България". Това призовава министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова за пореден път. Съоръжението, което е с дължина два километра щяло да струва около 250 млн. лева.
Лиляна Павлова видимо се дразни, когато я питат това ли е най-скъпият тунел, правен някога в България. И назидателно уточнява, че в цитираната сума влиза допроектирането на новата отсечка от магистралата, изграждането на 3 километра от нея и тунелът "Железница". Регионалният министър посочи още, че това е максималната цена, като при търга е възможно да падне. Но е възможно и да се качи с дежурните аргументи за сложност, трудни условия и пр.
Логично е да се запитаме, как се правят и колко струват тунелите по света. Най-дългият и труден за строителство тунел в света е Лердалския в Норвегия - цели 24,5 км. Той свързва градовете Лердал и Еурлани и е част от магистралата Е 16 от Осло за Берген. По официални данни уникалното съоръжение е струвало 120 млн евро. Тунелът е открит през 2000 година от норвежкия крал Харалд Пети.
Сметката е проста:
Лердалски тунел, Норвегия: 24,5 км - 120 млн евро - 1 км. = 4 898 млн евро.
Кресненско дефиле, България: 2 км - 125 млн евро. - 1 км = 67,5 млн евро.
Близо 14 пъти по-скъпо от тунела в Норвегия.
Планинският район, където е пробиван Лердалския тунел достига височина 1600 м, в района има падащи камъни, свлачища и места, които са укрепвани с хиляди тонове бетон. Северният климат създава допълнителни трудности с огромен депит на подпочвени води при топенето на снеговете. За тях са изкопани и облицовани специални водохващания.
Самият тунел е известен с високата си степен на безопасност. В него има 15 разширения/обръщала за автомобилите, оборудвани са специални аварийни станции на всеки 250 метра, както и отбивки за почивка. За първи път в света там е инсталирана ултрамодерна система освен за вентилиране, но и за изчистване на въздуха от автомобилните газове. Пътни дизайнери са реализирали проект с цветове и осветление, които поддържат добро настроение у пътуващите.
Тук някъде едни 250 млн ще се отчетат с тунел...
Нашите управляващи ще контрират, че не те, а инфлацията през тези 14 години диктува космическите цени у нас. Само че по данни на Централната банка на Норвегия през последните 15 години инфлацията в страната е средно 2,4%.
Освен това средната заплата в страната е 4730 евро, а в сектора "Пътно строителство" - 6100 евро. У нас тя е около 400 евро.
Така че Норвегия има най-дългия и труден тунел в света, а ние ще сътворим най-скъпия.
Най-дългия тунел в Азия е японския Чжунаншан - 18 километра. Открит е през 2007 г. Строителството му е струвало 144 млн долара или 8 млн долара на километър. Наричат го произведение на архитектурното и дизайнерското изкуство. В него има включително "прозорци" за психологическо успокояване, през които се виждат дървета и облаци. Хиляди туристи минават през него само за да се любуват на уникалното съоръжение.
Японският шампион грее като картина
Един приятел твърди, че е готов да се обзаложи, че ще познае на 99,3% кои фирми или консорциум от фирми ще лапнат милионите за строителството на тунела в Кресненското дефиле. Няма кой да му се върже обаче, защото всички знаят. Павлова и Борисов също, дори на 100 процента. Знаят и разпредлението на милионите по хранителната верига
Матей Миткалов