Парламентът прие на второ четене Законопроекта за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове. Законопроектът има характер на процесуален закон, разписващ основно административни производства.
Той е структуриран в пет глави и Административно-наказателни разпоредби. В първата глава са изведени общите положения, включително принципите, на които се основава управлението на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЕСИФ) и предоставената с тях финансова подкрепа във формата на безвъзмездна финансова помощ. По време на гласуването дебат в пленарната зала предизвика предложението на народния представител на Димитър Байрактаров от ПГ на ПФ, който поиска думата „подбор” в законопроекта да бъде заменено с думата „ конкурс”. „Това е закон, който трябва да осъществява контрол върху европейските средства. В чл. 25 ал. 1 т.1 е написано, че безвъзмездната финансова помощ се предоставя чрез подбор на проектни предложения. Това означава, че на нашите обръчи от фирми и общини ще им даваме безвъзмездно финансиране, а всички останали. Това е несправедливо, не отговаря на европейското законодателство и на договора за функциониране на ЕС”, посочи той. В крайна сметка предложението му не бе прието от народните представители.
Така приетият законопроект урежда и националната институционална рамка за управлението на средствата от ЕСИФ, редът за предоставяне на финансова подкрепа чрез безвъзмездна финансова помощ, специални правила за определяне на изпълнител от бенефициента на безвъзмездна финансова помощ, правилата за верифициране и сертифициране на допустимите разходи и за извършване на плащанията и на финансовите корекции, съобщи „Фокус“. Във фокуса на глава втора е предоставянето на безвъзмездна финансова помощ, а с Допълнителните разпоредби се осигурява прилагането и на допълнително предвидените за новия програмен период форми на финансова подкрепа със средства от ЕСИФ – възстановима помощ, награди и финансови инструменти, по отношение на които към момента няма реално сложили се обществени отношения. Уреждайки основни обществени отношения, законопроектът предвижда издаването на подзаконови нормативни актове от Министерския съвет и от министъра на финансите, като стремежът, включително чрез Преходните и заключителните разпоредби, е в оптималното запазване на вече създадената подзаконова уредба, за да не се препятства излишно усвояването на средствата от ЕСИФ както до приключването на предходния програмен период 2007-2013 г., така и през стартиралия вече нов програмен период 2014-2020 г.
Приетият на второ четене нормативен акт запазва съществуващата национална институционална рамка, но чрез настройване към засилване на нейния капацитет за координация, управление и контрол на средствата от ЕСИФ.
Координацията на мерките за изпълнение на правителствената политика в областта на управление на средствата от ЕС за икономическо, социално и териториално развитие на страната се осъществява от постоянно действащите консултативни органи на правителството, като Съвета за координация при управлението на средствата от Европейския съюз и Съвета за координация в борбата с правонарушенията при управление на средствата от ЕСИФ. На ниво специализирани органи на изпълнителната власт се предвижда заместник министър-председател или министър, който да отговаря за цялостната организация, координация и контрол на системата за управлението на средствата от Европейския съюз, включително за акредитацията на управляващите и сертифициращите органи. Централното координационно звено е администрацията, която ще подпомага заместник-министър председателя/министъра, а също и структурата, която ще поддържа връзката и ще предоставя информация на Европейската комисия.