Резултатите от националната кампания за профилактика на детското зрение на българската марка очила KWIAT показват, че над 15 000 деца в цялата страна са преминали безплатен скрининг на очите. Децата в училищна възраст в България са малко над 700 000, като практически кампанията за безплатен скрининг е достигнала до над 2% от учениците в страната.
Кампанията по инициатива на българската марка очила KWIAT се реализира с подкрепата на Министерство на здравеопазването, Министерство на образованието и науката и над 150 оптики и в България. Кампанията имаше за цел да популяризира необходимостта от редовна профилактика на детското зрение и да даде възможност в рамките на два месеца (септември и октомври 2015 г.) на деца и младежи на възраст от 6 до 18 г. да преминат безплатен скрининг на очите в оптики и медицински центрове в цялата страна. „Кампанията се провежда за трета поредна година, но за първи път е с такъв сериозен мащаб и постига толкова значими резултати. Освен реално установените проблеми със зрението при конкретни деца, в голяма степен се повиши информираността на родители и учители относно здравето на детските очи. В голяма степен успехът на кампанията зависеше от инициативността на хората по места и с радост мога да кажа, че тази инициативност беше много висока.” споделя г-н Павел Цветков, управител на KWIAT и инициатор на кампанията.
Зрението на децата се развива с израстването. Съществено е да се знае в коя възраст какво трябва да се диагностицира като проблем. Както и това, че възможността да се помогне в някои случаи е до определена възраст. Затова е изключително важно проблемът да бъде открит навреме.
Например мързеливо око (амблиопия) се появява, когато има определена разлика между диоптрите на двете очи. Ако това не е забелязано навреме и детето не носи очила, тогава по-добре виждащото око работи и другото око се изключва, остава мързеливо, спира развитието си. Изключително важно е да се знае, че при амблиопично око може да се помогне само, ако то бъде открито и се проведе терапия навреме. Това трябва да стане когато детето е на 3-4 г., колкото по-рано, толкова по-добре. На седем години вече е късно.
В световен мащаб има различни препоръки за профилактичните прегледи на очите при децата. Но като минимум те могат да се сведат до поне 5 задължителни според възрастта:
- в първите месеци, до година след раждането
- на възраст 3-4 год., тогава е важно да се открие амблиопията (или мързеливо око)
- около 7 год. при започване на училище (детето трябва да вижда добре, предвид предстоящото натоварване на очите)
- след това на 10-12 годишна възраст (с растежа нещата често се променят)
- на 14-15 години
Това е абсолютният минимум. Препоръчително е обаче децата да преминават през скринингови програми и профилактични прегледи по-често. Специалистите съветват зрението на детето да се проверява веднъж годишно. Особено внимание е необходимо, ако детето прекарва много време пред екрани (на компютър, телефон, таблет, телевизор) и ако единия или двамата родители носят диоптрични очила.
Най-висока активност в рамките на кампанията е регистрирана в градовете: София, Пловдив, Плевен, Бургас, Варна, Русе, Стара Загора и Пазарджик. Данните за общия брой на децата, преминали скрининг на очите, са подадени като обратна връзка от оптиките и медицински центрове, партньори на кампанията. В рамките на инициативата информация за състоянието на детското зрение беше събирана чрез анкета, попълвана на доброволен принцип от родители онлайн на адрес: www.kwiat.bg и в част от оптиките, където се е извършваше безплатен очен скрининг. Попълнените анкети дават информация за 1227 деца, като резултатите показват, че повече от половината от тях никога не са били на очен преглед при специалист (56.7% или 686 деца), като трябва да се има предвид, че това са деца на проактивни и заинтересовани родители (70% от децата са на възраст от 6 до 10 години). В резултат от проведените скринингови тестове се установи, че при 35% от възползвалите се деца има потенциални проблеми със зрението (късогледство, далекогледство или астигматизъм) и за тях е препоръчано посещение при офталмолог. Поне половината от нуждаещите се деца не са попаднали досега на преглед (35% са с проблеми и за преглед, а само 15% имат изписани очила и над половината от тях декларират, че не ги носят).
Други интересни резултати от анкетата показват, че 67% от децата не носят слънчеви очила с UV защита, а детските очи са най-уязвими от вредните ултравиолетови лъчи, които водят до потенциални увреждания с времето. Според резултатите 62% от децата прекарват повече от 2 часа всеки ден, гледайки в електронни устройства (компютър, телефон, таблет, телевизор), а 11.3% дори по повече от 5 часа всеки ден. Малко под 2% не използват компютър и други устройства с екран. Широко разпространено е мнението на специалистите в грижата за очното здраве, според които проблемите със зрението при децата ще стават все по-актуални предвид сериозното навлизане на новите технологии във всекидневните занимания, свързани с учене и свободно време при деца и младежи.
Според Мила Драгомирова, оптометрист, преподавател в СУ „Св. Климент Охридски” и консултант на кампанията, резултатите от нея „потвърждават необходимостта от провеждане на обхватни скринингови програми за детско зрение, което съвпада и с резултатите от публикувани проучвания на български офталмолози през последните години.” Друг важен извод, който тя прави е, че включването в скринигите на оптометристи (специалисти от областта на първичните очни грижи) и оптици би могло да бъде много полезно, за да бъдат навреме открити и насочени към офталмолог деца с потенциални зрителни проблеми.
В рамките на кампанията тази година беше осъществена и доброволческа инициатива, в която участваха група студенти на Мила Драгомирова, последен курс „Оптометрия” в СУ. Те проведоха скрининг на място в училище в гр. Девня по покана на общината. Това е град без офталмолог и без оптика. За два дни 335 деца преминаха всяко през 4 скринингови теста. В резултат при около 30% от децата бяха открити потенциални проблеми и е препоръчан преглед. Само 8% от децата участвали в скрининга и нуждаещи се от очен преглед заявиха, че имат предварително предписани очила. А над 60% от всички деца никога преди не са били на какъвто и да е очен преглед или скрининг.
Екипът на българската марка очила KWIAT изказва специална благодарност на всички институции, партньори, медии и известни личности, които подкрепиха кампанията, допринесоха за нейното популяризиране и реализиране, и спомогнаха за постигнатите значими резултати в грижата за зрението на децата в България!