НОВИНИ


Г. Гьоков за Фрог: Пътищата са лоши, а Павлова ще харчи 250 млн. лв. за тунел

16 6502 17.12.2015
Г. Гьоков за Фрог: Пътищата са лоши, а Павлова ще харчи 250 млн. лв. за тунел
Георги Гьоков

Министърът по благоустройството Лиляна Павлова е готова да брои 250 млн. лева за строежа на тунел в Кресненското дефиле, който е дълъг едва 2 км. Част от народните представители изобщо не бяха запознати с намеренията на Павлова. Други бяха чули от форумите в интернет. Вижте какво коментираха пред Фрог нюз народните представители Георги Гьоков и Борис Ячев за начинанието на министърката.


Тези 250 млн. лева, предназначени за строежа на тунела в Кресненското дефиле, може да се използват за строежа на тунела под Шипка, който Лиляна Павлова анонсираше по време на предизборната си кампания като кандидат за народен представител от 27-и избирателен район от Стара Загора. Старозагорци, габровци, както и цяла България очакват тунела. Да имат тунел под шипка е мечтата на българите още от преди социализма.  Когато имаш насреща толкова зле поддържана пътна мрежа и да си позволяваш да харчиш толкова много пари за тунел, не е обосновано, коментира пред Фрог нюз народният представител Георги Гьоков.   

 

По проект този тунел трябваше да бъде дълъг 15, 5 км и щеше да бъде прокопан в двете посоки. Цената му беше около 550 млн. евро. Между 15-20 млн. евро на година щеше да му струва поддръжката. Това е цената за поддържането на всички магистрали, обяснява народният представител Борис Ячев.

 

Последно решиха да реализират следната схема: виадукт – тунел- виадукт – тунел. Получават се 24 тунела с обща дължина 7 км. Половината разстояние ще бъде в тунели, половината – във виадукти. Цената на тунелите е 250 млн. лева. Надявам се да има много сериозен мониторинг върху цената и върху провеждането на процедурите и търговете. Ще има обсъждане и по общини, и в самото регионално министерство. Трябва да се построи способ по-евтин и по-бърз, ако е възможно, така всеки един спестен лев от Кресненското дефиле ще отиде за останалите 4 лота.

В тези процедури за тунела ще участват консорциуми с международно участие. Има практика европейски фирми да искат да правят пътища, защото се ползват с привилегии. Имаше гръцка фирма, която изпълняваше лота между Сандански и Кулата и 3-4 години се бавеше. След това една българска фирма завърши, но изпълнението е под всяка критика. Спазени са сроковете, но някои от платната на магистралата вече поддават. Тази фирма е приближена на всички управляващи. Тя печели много от обществените поръчки. Такива фирми не трябва правят тунела, предупреди Ячев.

 

Министър Павлова възразява, че тунелът в Кресненското дефиле не може да бъде по-евтин. Тя се оправдава с трудностите за изпълнение и с това, че зоната е земетръсна. Нейните аргументи обаче не са достатъчни, тъй като тунелът Лердал в Норвегия е правен при изключително тежки условия.

 

За сравнение той е дълъг 24,5 км и струва 120 млн. евро. Строен е на височина 1600 м в обстановката на падащи камъни и свлачища. Освен това северният климат създава допълнителни трудности с огромен дебит на подпочвени води при топенето на снеговете. Въпреки това Лердал е 14 пъти по-евтин от Кресненския.


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама