„Овергаз“ подозира, че това (съвпадението на интересите на „Газпром“ и БЕХ) е политически мотивирано от желанието на Русия да съживи „Южен поток“ след възникналото напрежение между Русия и Турция“, пише председателят на Съвета на директорите на „Овергаз холдинг“ Сашо Дончев в писмо до Европейската комисия, съобщава базираното в Брюксел издание EurActiv, цитирано от Клуб Z.
Сашо Дончев е изпратил до ЕК писмо на 23 декември, с което предупреждава за злоупотреба на „Газпром“ с господстващо положение при доставката на газ и за риск от „сериозни и непоправими щети за конкуренцията“.
"Всяко прекъсване на доставките от „Газпром експорт“, дори за кратък период, би довело по всяка вероятност до трайното заличаване на „Овергаз“ като единствения конкурент в България“, пише още Сашо Дончев в писмото.
Шефът на „Овергаз“ разкрива, че на 21 декември зам.-директорът на „Газпром“ Александър Медведев му е казал по телефона, че „Газпром“ ще прекъсне доставките до „Овергаз“ от 1 януари 2016 година, въпреки факта, че според действащ договор „Газпром“ е длъжна да продължи доставките поне до 31 декември 2017 година.
EurActiv описва „Овергаз“ като „най-голямата частна компания в енергетиката на България“, 50% от която са собственост на „Газпром“, а останалите 50% са на Сашо Дончев. Фирмата доставя газ до 55 хиляди домакинства и 3 хиляди индустриални консуматори – общо около 1,5 млн кубични метра газ дневно, което е около 10% от консумацията на синьо гориво в България.
Сашо Дончев е казал още, че са обсъдили с Медведев още на 2 декември напускането на „Газпром“ на фирмата „Овергаз“, включително с условията, графика и взаимните ангажименти. Пред EurActiv Дончев определя развода с „Газпром“ като „въпрос на ефективност“.
"Ние сме в процес на разделяне. „Газпром“ няма никакъв интерес в дистрибуторския бизнес“, казва Дончев.
Той обяснил, че според българските закони бордът на директорите трябва да заседава четири пъти в годината. Всъщност за последните шест години е имало само пет събирания, а само три от тях са взимали решения.
"Не е възможно да се работи така. Ние наистина имаме нужда на всяко тримесечие да актуализираме инвестиционната си програма, да избираме новите продукти за пазара. Но в последните шест години въртим напразно“, е казал Дончев.