Хит на пазара са мартеници с имена на футболни отбори. 80% от стоката идва от Китай и Турция, а цените на символите в бяло и червено варират от 30 стотинки до 7 лева
Мартениците с всяка изминала година стават все по-грозни и отблъскващи. Комерсиализацията наложи, вместо с традиционните Пижо и Пендо, да се кичим с ликовете на брадъри, фолкпевици и футболисти. Класическата мартеница с разнополови човечета в бяло и червено напоследък отстъпва място на Батман, Пинокио, Спайдърмен и всякакви шарении, които нямат нищо общо с прабългарския обичай. Тази година на пазара са актуални гривните и значките с имена на футболни отбори. Наистина изобретателността на производителите е безкрайна, а пошлостта, до която стигат, няма граници. Стигнали са дотам, че обвързват езическия символ с християнски мотиви.
Друг проблем, който не може да не вълнува българина е произходът на мартениците. Не е тайна, че търговците предпочитат да внасят стоката си от Китай и Турция. Но в изработването на мартениците от един чужд етнос се влага и чужда идентичност. Много китайски мартенички са изработени, от тънки кожени лентички и начинът, по който те са оплетени, показва, че китайците дълбоко не разбират българската първомартенска образност и защо точно по този начин е направена нашата мартеница и какво трябва да означава тя. Разлика в качеството няма, но и с просто око може да се различни българската от китайската мартеница. Ако ви предложат гривни във вид на телени пръчици, обшити с плюш, почти сигурно е, че те не са български. Дракони, топчета с йероглифи и китайски кучета с добавени червено-бели конци могат да се забележат на почти всяка сергия. Турските мартеници също се различават - по изобилието от вплетени златни конци в тях. На много места се предлагат мартеници от мъниста във вида на гривна с изображения на флаговете на САЩ и Южна Африка.
Цените засега варират от 30 стотинки до 7 лева, а продавачите твърдят, че всяка мартеница, изложена на сергиите, е българска, изработена от тях самите, и че тази година няма толкова голям внос от Китай и Турция, както миналата. Въпреки многото опити за оригиналност, най-търсени и предпочитани остават класическия модел и гривните с мъниста.
Аделина Георгиева