НОВИНИ


Експерт за ФРОГ: От учебните програми "кастрят" българщина

27 6365 28.01.2016
Експерт за ФРОГ: От учебните програми "кастрят" българщина
С какво ли още ще изненада министерството на образованието?

Всичките български произведения, които „изпаднаха” от задължителната учебна програма по литература, всъщност са литературни произведения, които формират национална идентичност, при това българска. Това казва за ФРОГ, коментирайки експериментите в министерството на образованието експертът Надя Костадинова.


Промените в учебните програми по български език и литература, които Министерството на образованието и науката представи на българската общественост, нямаше как да не предивзикат бурни реакции. Не само защото заменяш произведения на патриарха на българската литература Вазов, като „изхвърляш” неговите „Чичовци”  и „Родната реч”, махаш библията на българската народопсихология „Записките по българските въстания” на Захари Стоянов, отрязваш Йовковия „Шибил”,Чинтуловите „Къде си, вярна ти любов народна” и „Вятър ечи, балкан стене” и Каравеловата „Хубава си, моя горо”! Не само! А защото ги заместваш с английските Даниел Дефо с „Робинзон Крузо” и Джералд Даръл с „Моето семейство и други животни”. И ако Дефо е представител на Просвещението, то Джералд Даръл е по – известен като британски естествоизпитател! С това не искам да кажа, че не трябва да се изучава, но защо да бъде точно в задължителната програма по български език и литература?, пита експертката.
    
И може би началото на тази обществена дискусия нямаше да бъде толкова остра, пламенна и на моменти агресивна, ако не беше неадекватната  защитна пледоария на тези промени от заместник-министъра на образованието Ваня Кастрева. То пък и кой да е друг, след като тази жена отговаря за средното образование? И без да си историк по образование, каквато е заместник-министър Кастрева обаче,няма как да не се „набие на пръв поглед”, че всъщност бъдещите поколения българчета няма да се запознават задължително в часовете по литература все с произведения, които всъщност отразяват живота на българския народ през най-дългото му робство – турското или за да бъдем политически коректни – османското, смята тя.

Но по-сериозно всъщност е това, което се набива на „втори прочит”. А това е, че всичките български произведения, които „изпаднаха” от задължителната програма по литература всъщност  са литературни произведения, които формират национална идентичност, при това българска. „Къде, в края на краищата, се крият основанията за съществуването на всяка нациа, ако не в култивирането на нейната уникална културна ценност?” Този реторичен въпрос е на британеца Антъни Смит. Но той е социолог, а не историк и може би за това си е задал този фундаментален въпрос.

И за да се включа и аз с няколко предложения за литературни произведения, които българчетата да изучуват задължително по литература , предлагам да се изучават „Винету” от германския писател Карл Май и „Остров Тамбукту” от българския писател Марко Марчевски. Че с какво са по-лоши от  „Робинзон Крузо” и „ Моето семейство и други животни”?, предлага Костадинова.
Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама