Традицията повелява всеки да хвали своя продукт, независимо какъв е, и да използва най-различни определения, започващи с най-... Когато говорим за френско бренди, нещата изглеждат по-различно. Всички са съгласни, че най-известното бренди в света е конякът и също така никой не оспорва славата на арманяка, че е най-старото френско бренди, което се е дестилирало още през ХV век.
Като оставим настрана състезателния елемент, и в двата случая основна роля за крайния продукт има прословутият тероар, онази магическа комбинация между почва, местоположение, климат, лозя и, разбира се, човекът. Арманякът носи името на едноименната област, разположена в сърцето на Гаскония, Югозападна Франция, и е тясно свързан с историята на гасконците.
И тази напитка, подобно на много други, е била дълго време позната с лечебните си свойства, но постепенно се превръща във високо ценен продукт, който носи наслада по всяко време от ежедневието.
През ХVІІ век холандците купували почти всички вина от френското атлантическо крайбрежие. Изключение правели тези от Бордо, тъй като били запазена територия за англичаните. Първите договори с гасконските винари били сключени, след като холандските търговски кораби започнали да навлизат навътре по река Гарона. Съседите от Бордо обаче не останали длъжни и започнали да спират корабите с вино, които слизали по реката, под претекст, че речният път можел да се ползва само за транспортиране на вина от Бордо.
За да преодолеят това препятствие, гасконците решили да дестилират вината си, тъй като забраната за превоз по реката не важела за високоалколните напитки. Холандците започнали масово да купуват в Арманяк големи количества алкохол, които изнасяли за страните от Северна Европа. През 1730 този вид алкохол се превърнал в незаменим търговски продукт, който обаче търпял капризите на добрите и лошите реколти.
За да преодолеят и този проблем, хората в Гаскония започнали да се запасяват с алкохол, който съхранявали в познатите от галите бурета. И така настъпила истинска революция. Гасконците установили, че отлежаването в дъбови бурета не само променя цвета, но и значително подобрява качеството на алкохолната течност.
До Втората световна война арманякът се продавал по традиция в бурета, но потребителите станали по-взискателни и така се появили и бутилките с арманяк като гаранция за автентичността на продукта. В наши дни над 5 милиона бутилки арманяк се изпиват годишно в над 130 страни по света. (edna.bg)