В българските буквари, учебници и помагала липсват послания, свързани с общовалидните ценности, липса и гражданското образование в училищата ни. До този извод са стигнали участници в проекта "Да отгледаш ксенофоб - застъпническа кампания за толерантно образование".
Екипът, работил по проекта, отчете реализацията му, като подчерта, че проучванията регистрират и серия от остри проблеми, свързани с отчуждение на ученици от образованието.
Те свидетелстват още за прояви на расизъм, дискриминация, ксенофобия и неравенство между половете в българските учебници за начално образование, на остри дефицити на гражданска култура, социални умения, разбиране на другия и уважение към различните.
Като "крещящ" пример за ксенофобия от екипа посочиха картинки в букварите на негърчета, наподобяващи маймуни, мързелуващи и ядящи банани. Тези картинки не са променени от 60-70-те години на миналия век и това е недопустимо, коментираха експертите.
Инвалидите, ако изобщо присъстват, са маргинализирани, момичетата са статични и пасивни, за разлика от активните и играещи си момчета. Според специалистите това е много вредно, защото децата възприемат букварчетата като "свещена книга" и са изключително чувствителни към детайлите в тях.
Въз основа на извършените проучвания в рамките на проекта екипът е предложил на МОН за обсъждане две препоръки в сферата на началното образование.
На първо място - да се въведе процедура за задължителна предварителна оценка на проектите за буквари, читанки и учебни помагала за равно третиране, възможности и борба с расизма и дискриминацията по всякакъв признак.
Второто предложение е за въвеждане на задължителна предварителна апробация* на проектите в реална учебна среда сред различни типове ученици.
Проектът "Да отгледаш ксенофоб - застъпническа кампания за толерантно образование" се финансира в рамките на Програма за подкрепа на НПО в България по финансовия механизъм на европейското икономическо пространство 2009 - 2014.
Изготвен е и се реализира от екип на Сдружение "Политологичен център" и Фондация "Институт за креативни граждански стратегии" , с продължителност 10 месеца. За реализирането му екипът е дигитализирал 95 учебника и учебни помагала от България, Чехия, Македония, Финландия, Норвегия, а дигиталният архив съдържа общо 5503 учебни страници.
В момента МОН подготвя нови учебни планове и програми, и съответно нови учебници, съобразно новия училищен закон.