ГЕРБ, защитаващи с предложенията си, интересите на големите таксиметрови превозвачи. Депутатът от левицата Георги Свиленски обясни пред медиите в НС, че през септември миналата година, по предложение на ГЕРБ парламентът единодушно е приел промени, касаещи регламентиране на таксиметровата дейност и борбата с незаконните превози.
По думите му тези изменения са в защита на обикновените таксиметрови водачи и всички пътници, ползващи тези услуги, като единствено не са в интерес на големите таксиметрови фирми в София. Той припомни, че тези промени е трябвало да влязат в сила от първия ден на 2016 г., но поради саботиране от големите компании в София, не е подадено нито едно заявление за пререгистрация на таксиметровите автомобили и се е наложило срокът да се отложи с 3 месеца, т.е. до 01.04.2016 г.
„Поради тази причина в ПГ на ГЕРБ сработи лобистко предложение законът да бъде променен, като под формата на промяна в Закона за местните данъци и такси, да бъдат направени промени в закона за автомобилните превози. За нас е недопустимо министърът на транспорта снощи да отива на Орлов мост и да поема ангажименти, които не са в неговата компетентност – да твърди, че ще промени закона. Питам как той ще го промени, при положение, че НС единодушно го е приело с тези срокове”, каза още Свиленски. Той постави въпроса – защо 8 месеца, откакто е внесено предложението, Министерство на транспорта не е направило нищо, не е депозирало нито едно предложение за промяна в закона. Според Свиленски в парламентарната група на ГЕРБ има разделение – една група защитава големите компании.
Свиленски заяви, че прилагането на закона е проблем само в София. „Всички превозвачи в страната са актуализирали дейността си към така приетия закон, който трябва да влезе в сила от 01.04.2016 г., само в София има проблем. Какво правим с превозвачите, които изпълниха закона и от първи април ще работят по новоприетите правила”, попита депутатът от левицата.
Според Свиленски с предложената лобистка промяна в закона за местните данъци и такси обикновените таксиметрови шофьори ще плащат всичко, което плащат до момента, плюс още 1000 лв. на година. „Тяхното положение ще бъде още по-тежко, и следващите протести няма да бъдат само на Орлов мост, а в цялата страна. Тези хора не могат да си платят нито лизинга, нито осигуровките, а сега ще трябва да плащат и още по 1000 лв., за да могат големите превозвачи да им откраднат осигуровките, които са платили към тях”, каза още той.
По думите му почти нито един шофьор не е знаел какво прави на Орлов мост. „На тях им беше разпоредено да бъдат там, да блокират кръстовището, за да може другата седмица да има отново опит проектозаконът да бъде внесен в пленарна зала”, допълни той.
Румен Гечев: Искаме да защитим интересите на обикновените таксиметрови водачи и на държавата
„БСП ЛЯВА БЪЛГАРИЯ иска да защити интересите на обикновените водачи, на пътниците и на държавата. Първо, да могат таксиметровите шофьори да работят спокойно, но в същото време да бъде защитен интересът на българското общество, от гледна точка на редовното плащане на данъци”. Това заяви народният представител от левицата Румен Гечев.
Той даде пример със ситуация в Пловдив, където след прокурорска проверка на таксиметрови коли и превози, се установява, че през 2008 г. те са внесли в хазната около 800 хил. лева, а миналата година само двадесет и няколко хиляди лева. „Става въпрос за милиони левове, от които са лишени българските граждани, защото има едни тарикатски образувания”, каза още Гечев. Той даде пример с превозвач от София, който има 900 коли, от тях само 4 се водят като таксиметрови, а другите 896 са преотдадени на знайни и незнайни водачи през няколко прехвърляния на правата за оказване на такива услуги.
Депутатът припомни, че при оборот под 50 хил. лв. не се плаща ДДС. „Какво правят тези юнаци – малко преди да навъртят 50 хил. лева, прехвърлят възможността за оказване на такива услуги на следваща фирма, в резултат на което държавата не получава нищо. Ние питаме какви са тези превозвачи в София, които имат 900 коли – 4 от тях превозват, а другите 896 – не, т.е. по същество името на фирмата е превозвач, но фактически това е един финансов посредник, който кара стотици шофьори да работят за него при унизителни условия”, продължи социалистът. По думите му се оказва, че шофьорите, които се трудят по повече от 8 часа на ден, са предавали редовно средства от собствените си приходи за социално осигуряване на превозвача, а той, вместо да ги внесе във фонд социално осигуряване, ги е откраднал. „Остро възразяваме върху опита на една от групите на ГЕРБ да защити тези лобистки интереси – на едрите корпорации, които всъщност не са превозвачи, а хитреци, които прибират парите от държавния бюджет и социално осигуряване. Тук сме, за да защитим интересите на обществото и да осигурим нормален процес, при който таксиметровите превози и техните бизнес организации да бъдат така добри да плащат данъци, както всички други български граждани”, завърши Румен Гечев.
Депутатът от левицата Манол Генов попита къде е било МВР вчера и имал ли е този процес санкция от кмета на общината. Социалистът подчерта, че вчера са били нарушени правата на хиляди софиянци и хора, пътуващи през Орлов мост.