По проекта за придобиване на нов тип боен самолет за армията на изискванията ни отговарят предложенията на три държави. За новопроизведени самолети това е Швеция с Gripen C/d. А за употребявани – Италия с Eurofighter Tranche 1 и Португалия, с логистичен пакет и въоръжение от САЩ, с F-16 MLU (Third Party Transfer).
Предвижда се закупуване на 16 машини. Това ще се случи на два етапа. Предвижда се през първия етап да се придобият 8 самолета, а при финансова възможност и повече, което се смята за по-добър вариант. През втория етап е планирана доставка на още 8 машини или по-малко в зависимост от закупените през първия . Финансовата рамка за реализация на първия етап е 1,5 млрд. лв., пише „Отбрана.com”
Във времето двата етапа са съответно през 2018-2021 г. и 2022-2023 г. Тогава трябва да бъдат доставени самолетите, средствата за наземно обслужване, въоръжението и да се извърши обучението. Предвижда се през четвъртото тримесечие на 2019 т. да бъде постигната първоначална оперативна готовност за изпълнение на задачата по Air Policing, а през четвъртото тримесечие на 2021 г. – пълна оперативна готовност по същата задача.
Предвижда се плащането да се извършва като комбинация от авансово плащане и плащане след доставка за период от 6 години. Т.е. за първата година – 10 млн. лв., за втората, третата и четвъртата – по 200 млн. лв. на година, за петата и шестата – по 450 млн. лв. на година.
Какво ще стане с МиГ-29? Проектът предвижда през първия етап техният брой да се редуцира от 15 на 8 и да се използват резервните части от изведените от експлоатация самолети. Тези 8 самолета следва да останат на въоръжение до 2022-2023 г., когато трябва да завърши вторият етап. Паралелно с доставката на новите самолети ще се извърши и снемането от въоръжение на МиГ-29.
Според Закона за отбраната и Въоръжените сили зелена светлина за реализиране на проекта трябва да даде Народното събрание. Очаква се неговото обсъждане и гласуване в пленарна зала.