Социалистите разкритикуваха управляващите за бавното и скъпо строителство.
Народните представители от ПГ на БСП ЛЯВА БЪЛГАРИЯ се обявиха против предлаганите промени в Закона за обществените поръчки във връзка с изграждането на защитно съоръжение по границата.
„Против сме извънредно законодателство, при положение, че беше дадена достатъчна възможност да се направи това преградно съоръжение по стария действащ закон. Какъв е смисълът сега да се прилага нов закон, с който да се замазва несвършена работа”, заяви от парламентарната трибуна депутатът от левицата Иван Иванов.
По думите на народния представител от БСП ЛЯВА БЪЛГАРИЯ Жельо Бойчев отляво не подкрепят предложението, защото най-малко някой трябва да обясни какво е направено до момента. „За няколко месеца по времето на Орешарски бяха изградени 30 км за 7 млн. лв., а до момента са изхарчени 100 млн. лв. и трябва да се даде обяснение. Това е огромна сума и не може отново да въвеждаме извънредно законодателство и да разписваме празен чек на някой без да е ясно какво е направено до момента и каква е сумата за километър”, каза още Бойчев.
Депутатът от левицата Таско Ерменков пък заяви, че „правителството си е клатело краката и са пропуснати 65 км”. „Или може би не са се разбрали кой точно ще строи тези 65 км, а сега е станало ясно и за да се избере без проблеми този, се налагат промени. Или може би онзи, който е строил онези 65 км, вече не е в България, и сега трябва да намерим нов и затова се правят тези промени?”, попита той. Ерменков бе категоричен, че с такива промени опасно се отваря вратата за поръчки, които са извън нормалните конкурсни начала и бе категоричен, че отляво искат да има прозрачност.
Зам.-председателят на ПГ на БСП ЛЯВА БЪЛГАРИЯ и бивш военен министър Ангел Найденов попита защо защитното съоръжение, което в момента се строи въз основа на предишното изменение на закона, да не може да бъде довършено по реда, по който е започнато. „Кое налага тази промяна и стои ли зад нея разбирането, че ще се строят нови участъци по границата ни било с Турция или Гърция? Ако го няма това обяснение, каква е логиката на предложението?”, каза още Найденов.
Той припомни, че миналата година социалистите са подкрепили това предложение с разбирането, че това е една необходимост от гледна точка на рисковете и по-ефективното противодействие на нелегалния трафик и ограничаване на бежанската вълна. Той също бе категоричен, че не е нужна нова промяна в закона.
Найденов отговори на критиките за построеното съоръжение от 30 км по времето на правителството на Орешарски, като обясни, че строителството е започнало в края на февруари 2014 г. и е било завършено в края на юни 2014 г. Той изтъкна, че въпросното защитно съоръжение е било изградено в най-пресечения участък по българо-турската граница и то, за да се даде възможност на граничните полицаи да реагират навреме при забелязване на приближаващи бежанци, защото в тези участъци нито термонаблюдението, нито видеокамерите, ги улавят във време, което е позволявало на граничните полицаи да се намесят. „Беше изградено в такъв участък, в който механизацията нямаше достъп и ако не знаете, бетонът се носеше на ръка от българските военнослужещи за разлика от участъците, в които сега се изгражда защитното съоръжение”, продължи Найденов. Той определи казаното, че част от съоръжението е паднало, като глупост. „Съвсем естествено е в този участък да има ерозия на почвата, не обиждайте хората, които са строили. В резултат на ерозията имаше наклоняване на 80 метра, ако това е драма, какво да кажем за случващото се по магистралите на България – с дупките, с пропадналите участъци?”, каза още бившият военен министър.
По думите му 7,5 млн. лв. е стойността на защитното съоръжение, като 1,5 млн. са възнагражденията, които се полагат на българската армия. „Това е стойността. За малко повече от 4 месеца – 30 км изградени, а сега – за 15 месеца вече, няма и 60 км, като има гласувани веднъж 65 млн. лв. и ново решение за 30 млн. лв. Колко ще стигне цената? 250 000 лв. е линейният километър на старото защитно съоръжение. И тогава, и сега, дебелината на телта е една и съща. Каква е толкова голяма разликата, че има 4 пъти по-висока цена, за да се стигне до 1 млн. сега? Какви материали се влагат точно?”, завърши Ангел Найденов.