Браншът на автобусните превози за последните три години е намалял наполовина, има нулеви инвестиции. Това са съвсем директни индикации, че нещата не вървят добре, заяви по БНР Ивайло Константинов от Националното сдружение на автобусните превозвачи.
Той алармира, че 60 общини у нас вече нямат превозвач, а средностатичстическият автобусен парк в страната е на възраст 28 години – възраст, по-висока от тази в африканските държави.
Основният проблем в бранша е сивият сектор. Споделените пътувания са само част от проблемите, трупани с години. Те просто преляха чашата, увери Константинов. Споделените пътувания според него се нуждаят от комплексно решение, защото превозните средства, с които те се извършват, не са класифицирани за превоз от типа автобусен, не подлежат на контрол от органите на ДАИ, а попадат в ресора на МВР, а в същото време дейността, която извършват, има допирни точки с Министерството на финансите.
Автобусите ни пътуват полупразни през цялата седмица, разказа още Константинов:
Един, двама или трима пътници не могат да обезпечат дори косвените разходи по пътуването, камо ли тол таксите за дадената дестинация.
Всякакъв начин, който би натоварил бюджета на автобусните превозвачи, е неприемлив, обясни Ивайло Константинов, запитан за варианти за изчисляване на тол таксите, срещу които превозвачите протестират: Най-лесно е да се калкулира различна цена, въпросът е кой може да я понесе.