Председателят на Съвета за електронни медии госпожица Мария Стоянова за пореден път демонстрира забележително непознаване на Закона за радио и телевизия, като същевременно продължава да проявява склонност към разчистване на лични сметки, чрез манипулиране на административните правила, описани в ЗРТ.
Това пишат в декларация до медиите Управителният съвет и генералният директор на Българското национално радио (БНР). Ето какво още пише в документа:
Въпреки че не присъства като задължение в ЗРТ, съгласно чл.16 от Договора за управление, сключен между СЕМ и генералния директор на БНР, последният следва да ПРЕДОСТАВЯ на всеки шест месеца на СЕМ отчет за дейността си. В кореспонденция между нас беше уточнено, че последният отчет ще бъде предоставен на 20 май 2016 г. Поради продължили по-дълго изследвания на генералния директор на БНР, отчетът не беше занесен и представен в СЕМ лично от генералния директор на БНР на указаната дата /задължение, което не фигурира никъде в нормативната база/, но беше своевременно входиран в СЕМ, заедно с придружително писмо, в уговорения срок.
Ето защо изненадата ни беше голяма, когато на 20 май 2016 г., след обяд, г-ца Стоянова разпространи невярно изявление пред медиите по повод ПРЕДОСТАВЯНЕТО на отчетния доклад на БНР за периода юни 2013 – май 2016 г.
Твърденията на Председателя на СЕМ в разпространеното прессъобщение на 20 май са, че :„ днес в ранните следобедни часове в СЕМ пристигна писмо, съпроводено с болничен лист за деня. Този факт лишава регулатора и обществото да се запознае с отчета за програмната, технологична и финансова дейност на БНР, която се извършва със средства от държавния бюджет.“
Както посочихме по-горе това изявление категорично се разминаване с член 16 от Договора на Генералния директор за управление!
Член 16 гласи:“Генералният директор ПРЕДОСТАВЯ на 6 месеца отчет за дейността на БНР, като същият се оповестява публично“ .
Не съществува каквото и да е изискване Генералният директор и членовете на УС да присъстват лично при предоставянето на отчета и в този смисъл: отчетът бе предоставен в срока, указан от СЕМ и едновременно с това бе публикуван на сайта на БНР, като по този начин се даде възможност, както на СЕМ, така и на обществото да се запознае с него.
Недоглеждане, манипулация или просто неправилен прочит, чрез който г-ца Стоянова заменя думата ПРЕДОСТАВЯ с ПРЕДСТАВЯ!
В същото прессъобщение, публикувано с подписа на Мария Стоянова, съществува и призив към Управителния съвет на БНР да си подаде оставката. Този призив издава вероятна амбиция за административна намеса на регулаторния орган в дейността на Радиото.
Законът за радиото и телевизията е предвидил ясни и конкретни правомощия на Съвета за електронни медии. За разлика от правомощията по отношение на генералните директори, които избира, по отношение на Управителните съвети правата на СЕМ се ограничават до: ”утвърждаване”. Следователно т.н. призив на СЕМ към УС на БНР да подаде оставка е над и извън правомощията, разписани по закона. Превишавайки правомощията си, може да се приеме, че регулаторът неправомерно прилага закона, като така формира превратно упражняване на власт.
Непознаването на закона, своеволното му прилагане и правно неоснованото действие на СЕМ се доказва и от факта, че е използвана формата призив, която не е уредена и разписана в ЗРТ. По същия начин разчитаме и финалната част на призива, в която той се обосновава с крайно смущаващото и правно необосновано изречение: „Поради ограничените правомощия на СЕМ, съветниците призоваха УС на БНР да подадат оставките” !
С настоящата декларация искаме на първо място да припомним основното задължение на СЕМ, посочено в ЗРТ, което е, че „в дейността си той се ръководи от интересите на обществото, защитава плурализма и свободата на словото и информацията и независимостта на електронните медии“ и изказваме тревогата и несъгласието си с горепосоченото поведение на ръководството на СЕМ, което според нас е съществена пречка за отстояването на основните задължения на регулатора.
Управителен съвет на БНР
Генерален директор на БНР