Половината от българските лицензирани превозвачи, които извършват международни превози, ще фалират до края на годината, а може и по-рано.
Това прогнозира пред агенция Фокус заместник-председателят на Национално сдружение на българските превозвачи Красимир Лалов.
Това обаче според него е оптимистичната прогноза в условията на финансова и икономическа криза.
Макар че няма официално обявени фалити на транспортни фирми досега, много от тях вече са пред фалит - не могат да си плащат лизинговите вноски, нито горивата.
Това е така по простата причина, че лизингодатели и картодържачи гледат да разсрочват вноските, само и само да могат да си вземат някога парите, обясни Лалов.
Подновяването на автопарка на българските превозвачи беше главен приоритет на Министерството на транспорта за достигане на европейските критерии. Заради това фирмите теглиха сериозни банкови кредити, които трябва да изплащат всеки месец, но реално няма как, защото в момента нямат работа.
Грубо на месец за един камион, закупен с кредит, се плащат вноски от около 3000 лв.
По данни на германската борса за товари "Тимоком" през последната седмица съотношението между товарите и свободните камиони в Европейския съюз се е увеличило и е станало почти 1:4, т.е. само за 19% от товарните автомобили има товари, а за останалите - няма, обясни той.
Ситуацията у нас обаче е още по-зле.
Според Лалов с 80% е намаляла работата на българските транспортни фирми през първото тримесечие на тази година, спрямо същия период от миналата година.
Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" трябва да свърши ангажиментите си към превозвачите - да отстрани всички без лицензи и да премахне сивия сектор.
По думите на Красимир Лалов около 15% е сивият сектор в международните превози, които се извършват от български превозвачи с фалшиви лицензи. Сивият сектор при вътрешните товари е 60%, а 80% при превозите на насипни материали. Frognews.bg