По думите на зам.-образователния министър Диян Стаматов ниските резултати от матурите се дължали на неспособността на децата да се концентрират върху задачите. Вниманието им било много лошо по време на час, поради което страдал учебният процес. Това твърдение на зам. - министър Стаматов аз не мога да го разбера, защото концентрацията зависи от интереса, който учителят предизвиква у тях. Това коментира по повод хилядите двойки на матурите психологът от БАН доц. д-р Антоанета Христова.
Интересът на децата се стимулира по 2 начина – като ги учат на това, което съответства на тяхното възрастово развитие и като се избере метод на преподаване, който да предизвика интерес, а не разконцентриране.
Трябва да има отговор на въпроса какъв е стандартът на всяка възрастова група, за да се направи учебната програма. Трябва да се изследва средното развитие на съответната възраст – нито на най-добрите, нито на най-лошите ученици. Екипът, който има отлична експертиза по изработване на стандарти, направи доклад за използваните стандарти в Министерство на образованието, в който са отбелязани поредица от грешки на досегашната практика и бяха направени препоръки за подобряване на точността на стандартите. За да бъдат отстранени недостатъците, се събра Общественият съвет към Министерство на образованието и се взе решение да се поправят стандартите. Те обаче се поправят козметично, а не според препоръките от доклада.
Проф Танев си отиде от МОН до голяма степен заради тези стандарти. Той беше най-малко виновен, че стандартите не бяха добри. За тях отговаря Евгения Костадинова. Проф. Танев може да се критикува за много други неща, но не и за тях.
В момента зам. – образователният министър Диян Стаматов и министър Меглена Кунева искат да им е спокойно и да няма в системата конфликти. Те пазят средния ешелон и статуквото. Искат да живеят в комфорт. Вероятно това е свързано с факта, че Кунева е много натоварена и не иска сътресения на системата. Истината е, че образованието е най-важното нещо във всяка държава и националната сигурност е директно свързана с него.
Има много добри идеи в новия закон за средното образование, но от Министерство на образованието с тези си действия могат да го дискредитират.