Ако слушаме внимателно позициите на държавното ръководство, това на МВР, трябва да сме спокойни. Аз имам своите резерви, че оградата е мъртво съоръжение ако не е елемент от обща система за охрана на границите. Това каза пред Фрог нюз бившият шеф на гранична полиция Валери Григоров. Ето какво още допълни той за проблема с бежанците:
- Ген. Григоров, днес има неофициална информация, че Турция спира споразумението за реадмисия с България за връщане на имигранти. Какви опасности крие това за България ?
- Винаги трябва да оценяваме обстоятелствата, които генерират миграционен натиск по нашите граници. На първо място-глобалната политика е фундаментално определяща. В случая в отношението на Турция след по-прякото й ангажиране в сирийския конфликт виждаме една непостоянност и променяща се политика и към споразумението с Европейския съюз и към двустранните отношения със страните, с които тя има общи граници. Турция винаги е в състояние да повлияе на миграционния натиск върху съседните държави. В периода 2001-2003 г. имаше активни военни действия в Ирак. И тогава Турция с цялата си политическа отговорност много активно възпрепиятстваше огромен натиск от имигранти върху съседните държави, уплътнявайки границата си с Ирак. Сега обаче поведението на Турция е доста по-различно. И не можем да не отчитаме прякото й ангажиране в конфликта в Сирия и желанието й да извади икономическа изгода и облага от споразумението с ЕС. Освен това има много силни политически дивиденти, като премахването на визите за турски граждани, с което решава един много важен за икономиката на Турция проблем. Без да е изпълнила изцяло условията на ЕС. Да вярваме на декларациите на ръководството на държавата, че има добра ограда, добре изградена и структурирана Гранична полиция и това да ни предпази.
- Смятате ли, че това наистина е така?
- С решение на Министерски съвет от вчера бяха предоставени още 45 млн. лв за оградата, което прави вече над 200 млн. лв инвестиции по отношение на сигурността само на българо-турската граница. Това е сериозно нещо и аз мисля, че правителството си дава сметка какво би могло да произтече от това, ако не бъде изпълнено споразумението от страна на Турция. Не съм убеден, че като цяло Гранична полиция има ресурс да отговори на тези предизвикателства. Защото границата е съвкупност от мерки и способи. Оградата като фактор-да, но тя не е достатъчна като цяло, защото има и други, които биха дали повече сигурност.
- Какви са тези други фактори? Вие бяхте дълги години директор на Гранична полиция, достатъчен ли е броят на граничните полицаи, за да се справят със задачите?
- До 2006 г. Гранична полиция вървеше в една посока, с последователност и с отговорност за изграждане на концепция и политика за управление на границите.
След 2006-2007 г. бяха направени отстъпления, в това число и много тежки съкращения и преструктуриране на службите изцяло, в това число и на Гранична полиция. Така службата бе много силно съкратена. И това се вижда сега, когато непрекъснато търсим алтернативи-изпращаме 1000 полицаи от страната на границата, командироваме военни там също. Това е доказателството, че структурата е разбита, няма ресурс и се налага да се командироват допълнителни сили. Гранична полиция бе над 9000 души по щат към 2007 г. След всички упражнения на политиците върху МВР и структурните реформи, в момента службата е около 6000 души. Преди това и дирекция „Миграция” бе част от структурата на Гранична полиция, което е крещящо, фрапиращо некомпетентно на максимата: Да искаш да правиш нещо, но да не знаеш как да го направиш. В момента статутът на Гранична полиция не е добър откъм ресурс и техническо оборудване. Това го твърдя категорично, защото знам какво следваше да се направи в тази посока.
- Какво трябваше да се направи тогава?
- Трябваше да не се съкращават 1800 щатни бройки през 2007-2008 г. От тях 800 гранични полицаи бяха именно от българо-турската граница от дирекцията в Елхово. И това беше фундаментално определяща граница откъм миграционните процеси, които генерират рискове за страната . Но кой да го каже на политиците? Те взимат някакво решение и го изпълняват без да правят функционален анализ. И всички реформи след 2006 г. насам бяха на база политическо решение, а не на база оценка и анализ. И потребност от това да се структурира и преструктурира определена структура. По същата логика ГДБОП беше изваден от МВР. Бяха унищожени, разбира се, всички информационни масиви, които службата е събирала през всичките години по отношение на трансграничната престъпност, контрабандата и трафика на хора. Всичко това беше внесено като информация в ДАНС. Сега ГДБОП се структурира на чисто, на нула. И си задаваме в момента въпроси: Защо нямаме резултати в борбата с организираната престъпност ? Ми защото имаме много лоши политически решения в парламента, които водят до хаос в нивата на управление на МВР като цяло.
- Смятате ли, че оградата е панацеята за справяне с имигрантите?
- Ако бяхме продължили развитието на стратегията за управление на границите, която имаше три основни компонента, ние нямаше да изпаднем в ситуацията на това да правим огради. Щяхме да имаме ресурс и изградена изцяло гранична структура, която да имаше своите възможности. Учебните центрове в Пазарджик и Берковица бяха структурни звена от Национлана служба Гранична полиция, тогава. Във всеки един момент, във всеки от двата центъра имаше между 400 и 600 служители-обучаеми. Това беше резерв, непосредствено подчинен на директора на Гранична полиция. И с моя заповед аз решавам проблем на всяка една от границите. В рамките на 24 часа.
Без да занимавам министър и главен секретар. Сега кой може в държавата да събере ресурс от 1000 души, без да харчи финансов ресурс. А командироването на полицаи от страната струва по 2 млн. лв на данъкоплатеца месечно. Отделно от това разделяш полицаите от семействата им и страда борбата с уличната престъпност. И в момента в МВР е един хаос.
- Има ли според вас опасност да се повтори огромният наплив от имигранти към Европа както бе миналото лято?
- Ако слушаме внимателно позициите на държавното ръководство, на ръководството на МВР, на главният секретар трябва да сме спокойни. Аз имам своите резерви и опасения, че тази ограда е мъртво съоръжение ако не е елемент от обща система за охрана на границите. Трябва да има интегрирано управление на границите, да има видима локализация на силите и ресурсите, да има реално управление на силите с оглед на оперативната обстановка по границата. Ако нямаме тези компоненти, които изисква една съвременна система за управление на граница, ние не можем да разчитаме само на огради. Ръководството на държавата и МВР е уверено, че всичко е ОК, аз не мога да не им вярвам. Но имам своите опасения и резерви, че ако Турция провокира подобна миграционна вълна, ние няма да сме в състояние да се справим с нея.
Интервю на Стефан Ташев