Дали е желание за показност, глезотия или просто страст към морето? Там някъде се крие причината за яхтената треска, обзела българските богаташи в последно време.Сега, за разлика отпреди пет години, все повече хора си купуват луксозните возила, като най-търсени са тези на стойност около 250 хил.евро.
Даниела Георгиева
В България през подследните две години яхтеният бизнес придоби сериозна популярност. По-рано в зората на този бизнес у нас са се купували по една-две яхти на три години.
Едни от първите собственици на луксозното возило са били Илия Павлов, Емил Кюлев, Георги Илиев. Сега вече са стотици хората, които притежават тези скъпи лодки. „Аз развивам този туризъм от 16 години и сега се виждат първите плодове", каза пред „Фрогнюз" Лъчезар Братоев, собственик на LZyachting и председател на Българската асоциация на яхтените пристанища. По думите му през миналата и тази години общо е продал 31 яхти, а има 36 налични.
За този период общо на пазара са продадени над 100 плавателни съда. Цените им варират в големи граници. Най-евтината, предлагана тук, е около 20 хил.евро, а най-скъпата - 2,5 млн. евро. Най-купуваните и разпространени са среден клас яхти за около 200-300 хил.евро.
Повечето клиенти търсят моторни яхти, а ветроходните не са толкова желани, но в сравнение с другите страни и те се продават добре. В България се внасят английски, американски, немски и други яхти, като най-луксозни и скъпи са английските. Търсените марки у нас са Azimut, Atlantis, Bavaria и други. С настъпването на летния сезон почитателите на това скъпо удоволствие могат да му се насладят като посетят редицата изложения, организирани в София и по морето. Красивите творения могат да се видят също на портовете в едни от най-красивите курорти. Любимата лодка на Джеймс Бонд, която струва 2,3 млн. евро, е най-атрактивната яхта в България, която е единствената в страната от спортната марка Sunseeker. Тя е внесена от Лъчезар Братоев, който е представител на тази марка за страната.
Като цяло българите нямат още добри познания относно този тип хоби. Това е обяснимо, предвид, че тази мания придоби популярност през 2004-2005 година. Затова пък ръстът ще е огромен, защото този бизнес е започнал от нулата.
Както всичко ново и тепърва развиващо се, така и при яхтения бизнес има проблеми. Най-сериозният е, че няма яхтени пристанища. Митът, че България няма хубаво крайбрежие, започва да се разпада. Нашето крайбрежие е добро, но пристанищата, които функционират, са стари и нямат достатъчно екстри и удобства. Най-голямото и най-ново пристанище е „Марина Диневи" в Св. Влас. В Слънчев бряг е второто по големина, което предлага всички услуги и осигурява възможност за зимуване на 100 кораба. В Златни пясъци също има порт, който вече е доста остарял, но все пак там я има цялата гама от услуги. В момента се доизгражда и пристанището в Созопол. Това в Балчик е голямо, но все още не е доизградено, има редица проекти за обновление, но няма действие на този етап. В момента се подговят два проекта за пристанища в Ахтопол и Бяла и такива за други курорти, но още е рано да се каже дали ще се осъществят.