Европейската комисия сезира Съда на ЕС за това, че България не изпълнява задълженията си в областта на околната среда. Изпратени са и две мотивирани становища относно енергийната ефективност и транспорта.
Комисията завежда дело срещу България, тъй като не защитава достатъчно застрашени видове птици.
В съобщението се казва, че Рила планина е сред най-ценните площи в България и ЕС за опазването на 20 уязвими вида птици. Съгласно законодателството на ЕС държавите-членки са длъжни да определят специални защитени зони за опазване на застрашените видове.
Към момента България е класифицирала правилно 72% от зоната като специална защитена. По този начин обаче не са обхванати важни части от местообитанията на 17 застрашени вида птици, сред които пернатоногата кукумявка, врабчовата кукумявка, белогърбия кълвач, трипръстия кълвач, лещарката и черния кълвач.
Въпреки че през 2014 година ЕК е предупредила България, че трябва да се разшири обхватът на защитените зони и да се включат зоните в Рила планина, България не е изпълнила това свое задължение.
Що се отнася до енергийната ефективност и транспорта, Европейската комисия е изпратила мотивирани становища.
От България вече беше поискано да изпълни разпоредбите на ЕС за намаляване на енергийното потребление на сградите. Съгласно европейската директива държавите-членки трябва да въведат минимални изисквания за енергийните характеристики на новите и съществуващите сгради, както и да осигурят сертифицирането им и да гарантират извършването на редовни инспекции на отоплителните и климатичните инсталации.
Според ЕК със законодателството си България не е гарантирала, че винаги се издават и предоставят сертификати за енергийните характеристики на сградите. Освен това националното законодателство допуска изключения от изискванията за енергийна ефективност, които не са предвидени в европейската директива. Има несъответствия и в изискванията за честотата на инспекциите на отоплителните системи.
България сега разполага с два месеца, за да уведоми Европейската комисия за мерките, които е предприела, за да отстрани нарушението. В противен случай Комисията може да сезира Съда на ЕС.
Що се отнася до транспорта от ЕК искат от България да гарантира разделяне на сметките на управляващия орган на летище София.
Освен че е управляващ орган, той също извършва редица спомагателни дейности и по-специално е лицензиран оператор за наземно обслужване. Тези услуги включват области като поддръжка, зареждане с гориво и обработка на товари, както и регистрация, кетъринг, обработка на багажите и превоз в рамките на летището.
Според европейската директива когато управляващият летището орган предоставя и наземно обслужване, той трябва ясно да отделя сметките за своите дейности по наземно обслужване от сметките за другите си дейности и не може да има финансови потоци между дейностите. Това трябва да се проверява от независим одитор.
България има срок от два месеца, за да уведоми Комисията за мерките, които е взела по въпроса. В противен случай Комисията може да реши да предяви иск пред Съда на ЕС.