Министерство на туризма щяло да организира съвместно с Художествената академия и Съюза на българските художници нов конкурс за туристическо лого на България. Правилата вече били готови, като за конкурса нямало да се изразходват бюджетни средства, разбрахме преди броени дни с възторг от министъра на туризма Николина Ангелкова. ”Ще проведем национален конкурс и ще изберем лого, което достойно да представя страната”, обясни ни ентусиазирано Ангелкова незнайно за кой път.
„За кой ли път, за кой ли път”….
Изборът на туристическото лого на страната ни взе да става постоянна кампания, по-честа напоследък и от настъпването на ежегодния летен туристически сезон. Защото последният (пореден) път, в който се избираше многострадалното лого, беше през април тази година. Тогава общественото жури за избора му така и не излъчи финален победител в конкурса. Седем визии спориха, деветчленно беше журито, все от доказани имена в дизайна и изобразителното изкуство… Не избраха, не се разбраха, не харесаха, та горката ни иначе туристическа страна си остана сиротна, без лого.
Вампири, таласъми…
Малко по-късно пък се случи така, че министър Ангелкова отиде в Странджа планина на посещение, а след него ни уведоми, че там видяла уникални неща. Ти да видиш!!! „Изключително много ме впечатли, че тук още през 2004 г. са открити 17 вампира, нещо което трябва да популяризираме. Разбрахме се с кмета г-н Иван Жабов да стартираме кампания да популяризираме това, което е открито в областта и специално внимание ще бъде обърнато на вампирите”, рече дословно тя и мигновено привлече вниманието на зевзеците, които предложиха туристическото лого на България да „вампиряса”, така да се каже, че даже предложиха и конкретни изображения, но да не рием в минали сюжети.
Въпреки че, като се замисли човек, вампир за лого не е лоша идея. Щом българската роза и киселото мляко не се „харчат”, няма лошо да се мисли нестандартно. Румънците в това отношение са едни гърди напред, тези на граф Дракула, който е популярен персонаж не само в родината им, но и навсякъде по света, та дори и в Холивуд. Да не говорим, че въпросният Влад ІІІ Цепеш, по-известен като Дракула си бил чист българин, според шефа на НИМ Божидар Димитров, и не само. Цепеш бил управител на едно от трите български войводства на север от Дунав - Трансилвания, Влахия и Молдова, заживели самостоятелен живот след края на Търновското царство, но продължили да пишат на български и в административния, и в църковния живот на страната чак до XVII, XVIII, че и XIX век.
Отделно от това вампирски сюжети има и в художествената ни литература, малко ли са предания и истории. Традициите трябва да се тачат, включително и от туристическия бранш, в случая конкретно с логото.
С една дума – грабвайте вампира за символ, не се колебайте и не тормозете повече художествените съвети и художниците. Имаме дори и песен, в която се казва: „Вампири, таласъми танцуват по налъми…През девет планини в десета, през още толкова морета”. Тук, както е видно, повече от три пъти е надскочен и националният идеал за „България на 3 морета”. А като се прибавят и пресните идеи на депутата Валери Симеонов за смяна на националния химн, с един куршум – два заека!
Фрогнюз