Нападателите им в началото били две деца на по 16 години. Имало е пазен в дълбока тайна план за връщане на похитения от сомалийските пирати кораб “Маласпина касъл” отново в ръцете на екипажа му, пише днес Дневен Труд.
Осем от 16-те моряци, които бяха похитени от сомалийските пирати, се завръщат в България тази сутринта. Вчера те са пътували от Коломбо за Истанбул, заедно със специално изпратения за целта български консул Максим Благоев от МВнР.
Останалите осем моряци се очаква да пътуват за България, но първо ще заминат за Сингапур и от там ще пристигнат у нас. Според говорителя на Външно министрество Драговест Горанов всички те се намирали в изключително добро здраве.
16-те българи бяха част от екипажа на заловения преди повече от месец от пиратите товарен кораб "Маласпина касъл". Корабът беше освободен от пиратите на 9 май, след като беше платен откуп.
Имало е пазен в дълбока тайна план за връщане на похитения от сомалийските пирати кораб “Маласпина касъл” отново в ръцете на екипажа му, пише днес Дневен Труд. Той обаче се провалил заради опасения, че някои от заговорниците ще се откажат в последния момент. Това довери пред пратеника на “Труд” в Коломбо палубният боцман Красимир Кънчев (34 г.). Вчера той слезе от кораба, за да отлети днес за България. “Имахме идея да превземем кораба. Организирахме три групи, в които освен българи имаше един филипинец и един руснак”, каза Кънчев, който има 16-годишна моряшка служба и други премеждия във водите край Сомалия. “Едната група трябваше да нападне отдясно на мостика, друга - от левия борд, третата - в надстройката.” Капитан Дарин Матеев и главният механик Иван Иванов също са били в течение на заговора. Опасенията им са били обаче, че при щурма на кораба някой от екипажа може да бъде убит от пиратите, разказва Дневен Труд.
Заснетият тайно видеоматериал и заговорът срещу пиратите силно е впечатлил двамата представители на Американската служба за морско разследване. Веднага след акостирането на кораба в Коломбо те се качиха на борда му, за да направят свое разследване. Отделно от него представителите на “Би Нави”, компанията оператор на “Маласпина касъл”, готвят свой доклад. Вчера кап. Луиджи Барбиери - лицето за контакти между кораба и компанията при извънредни ситуации, разговаря обстойно с кап. Матеев както и с българите, слезли на сушата.
Има и видеофилмчета от самото превземане на кораба, както и с пиратите по време на едномесечния им престой на борда. Заснета е лодката на похитителите да обикаля с бясна скорост около “Маласпина касъл”, чуват се изстрели, телефонен разговор на капитана, който търси помощ от военните в района...Снимките, направени след освобождаването на кораба от пиратите, пък показват тоталната бъркотия, която похитителите са оставили след себе си. “Единствените хора от екипажа на кораба, от които истински се възхищавам и на които имам пълно доверие, са капитанът и главният механик”, призна Кънчев, който тази вечер лети за България. Преди това, заедно с останалите 7 свои сънародници, трябва да мине през пълен медицински преглед. Изглежда изнервен, раздразнителен, страхува се да не му изчезне нещо. Признава, че нощно време сън не го лови, стряска се... Подобно е поведението и на останалите му колеги, слезли на сушата.
“Аз бях първият, който бе похитен от пиратите”, разказа палубният боцман. “Успях да забавя действията им, като се преструвах, че не схващам какво става. Спечелих около 5 минути. Надявах се на невъзможното - военни да долетят отнякъде и да сложат край на кошмара”, продължи той. Времето все пак се оказало достатъчно за капитана да се обади и да предупреди какво се случва. “Нападателите бяха две деца на по 16 години. По-уплашени бяха и от мен”, спомни си още боцманът. Това най-много го притеснило, защото всяко негово непремерено действие е можело да ги накара да стрелят напосоки и да има жертви още при превземането на кораба. Варненецът, когото у дома чакат жена и двама големи синове, успял да скрие в джоба си голям сгъваем нож.
Сега силно се замисля да продължи ли да работи като моряк. “Със сигурност няма да бъде за тази компания”, сподели за себе си друг член от екипажа, който пожела да остане анонимен. “Бих поставил въпроса: Доколко лоялна е “Би Нави” към моряците си, след освобождаването на кораба”, заключи той, пише Дневен Труд.
След едномесечен плен при сомалийски пирати и едноседмично плаване с риск от повторен инцидент в Индийския океан едва вчера по обед част от българските моряци слязоха на суша в Коломбо. По искане на застрахователя и компанията - оператор на злополучния кораб “Маласпина касъл”, групата от 8 души трябва да мине медицински преглед и най-вероятно тази вечер ще отлети за България. Останалите, начело с капитан Дарин Матеев и главния механик Иван Иванов, продължават с кораба, който трябва да достави в Китай товара си от 30 хил. тона железни брикети, макар и с едномесечно закъснение. Те обаче, заедно с останалите българи, ще слязат в Сингапур, където корабът има междинна спирка след една седмица.
Шестима български моряци се качиха вчера на “Маласпина касъл”, няколко филипинци и двама руснаци, за да заемат местата на онези, които слизат в Коломбо. На борда остава готвачът Бойчо Бойчев, съобщи капитан Цветан Гъдев, представител за България на италианската компания оператор на коритото “Би Нави шип интернешънъл”. “За малко щеше да ми се разсърди, че отказах да хапна поне eдна супа, но никак не ми беше до софра - толкова много работа трябваше да свършим”, разказа Гъдев, след като се върна в хотела си късно вечерта в събота. Той бе първият, който се качи на “Маласпина касъл”, пуснал котва на 10 мили от пристанището в Коломбо. “Срещата с капитан Дарин Матеев и екипажа беше вълнуваща, но нямаше сълзи - не очаквайте такова нещо от такива корави мъже”, лаконичен бе той. “Близо двучасовото пътуване с лодка до кораба обаче беше кошмарно. Излязоха високи вълни, които я подмятаха като перушинка. На няколко души им стана лошо. Разбира се, сред тях не бяха моряците, които трябва да сменят част от екипажа”, сподели капитанът. Той не посочи на кои точно им прилошало, но освен “морски лъвове”, в лодката били и представители на застрахователя и на компанията оператор.
Както научи “Труд”, на борда са се качили и агенти - мъж и жена, от Американската служба за морско разследване. Те всъщност са провели разследването на самия случай. “Видяхме снимките, които капитанът е направил непосредствено след освобождаването на кораба - пълна кочина. Сега “Маласпина касъл” е лъснат и по нищо не личи, че на него цял месец са вилнели близо двайсетина пирати. Слава Богу, не са откраднали нищо от корабното оборудване, само лични вещи на хората от екипажа - компютри, мобилни телефони, дрехи...”, каза още Гъдев. Моряците са направили списък какво им е отнето и компанията ще им възстанови загубите. Всеки от тях ще получи и обезщетение в размер на 100 процента от възнаграждението си за всеки ден, прекаран в опасния район, завършва разказа Дневен Труд.