Сагата с ремонта на Научно-изследователския кораб „Академик” продължава. Обещаните средства все така не идват. Експлоатацията му е удължена за трети и последен път. Ако до 31 декември корабът не влезе за ремонт, през следващата година България няма да може да изпълнява ангажиментите, поети към Европейския съюз.
Обeщания за финансиране на ремонта има още от пролетта на 2016. Пари обаче няма. Удължаването на експлоатационния срок на плавателния съд да края на годината е временно решение. Преди дни изследователският кораб се завърна от може би последната си експедиция.
Професор Веселин Пейчев, директор на Института по океанология при БАН, заяви по БНТ: Къде правихме технически изпитания на изследователската мини подводница, на един подводен апарат - дистанционно управляем за изследване на шелфа и също така бяха усъвършенствани декомпресационните таблици за дълбоководолазни спускания.
Около един милион и сто хиляди лева са необходими за ремонта на „Академик". Той е наложителен, защото ръждата е плъзнала навсякъде. От института по океанология се надяват тези средства да бъдат отпуснати, защото в момента се водят преговори за научноизледователската работа за следващата година.
Не мога да подпиша нито един договор, докато парите не са отпуснати и корабът не влезе на ремонт. Подготвяме договорите, но няма да ги подпишем, докато това не стане. + 00:53 засега се очертават около 100 плавателни дни, т.е. ще бъде една напрегната програма, но само при положение че БАН разполага с действащ кораб, каза Пейчев.
Без „Академик" държавата има два варианта - първият е да обяви търг за външен изпълнител, което ще излезе по-скъпо от ремонта. Вторият - да построи нов кораб - което ще отнеме 3-4 години и сума от порядъка на 40 милиона лева. А дотогава ще търпи санкции, защото няма да може да изпълнява задълженията си за мониторинг на Черно море като страна-членка на Европейския съюз.