След проверка на Върховната административна прокуратура в 15 общини е спряло събирането на незаконни такси за промяна на предназначението на земи, съобщиха от държавното обвинение.
Става въпрос за въведено в разрез със закона плащане на две такси в една и съща процедура. По закон за промяна на предназначението на земи от общинския фонд се дължи такса и местната власт сама определя размера ѝ. Прокуратурата обаче е установила, че 19 общини са решили да натоварят инвеститорите с още едно плащане. То е за услугата "предварително съгласие" за смяна на предназначението на земи от общинския поземлен фонд.
Такова действително се изисква от общинските съвети, но то е само етап от процедурата по смяна на предназначението на земеделските земи.
Някои общини обаче са въвели такса, която варира в различните населени места. В някой е била 20 лв. на декар за площта, за чието предназначение се иска промяна. В други е проста еднократна такса от 20 лв. Задължението за плащане на тази сума е въведена с наредбата на всяка община за местните данъци и такси.
Промяната на предназначението на земите става след решение или на комисии към областните дирекции "Земеделие", или от Комисията за земеделските земи към ресорното министерство. Като първите се произнасят, когато исканата площ е до 50 дка и земята е от пета до десета категория или не е поливна и е в землищата на населените места на територията на съответната област.
След проверка по реда на надзора за законност са изготвени 19 прокурорски акта, като в 18 случая са внесени протести в административните съдилища за отмяна на незаконосъобразните разрешения от общински наредби за въвеждане на таксата за предварително разрешение.
След действията на прокуратурата 8 от общинските съвети сами са коригирали текстовете в местните наредби. Това е станало в общините Тетевен, Дамяново, Родопи, Велинград, Баните, Созопол, Ветрино и Брезово. В други 7 случая съдът е обявил за незаконосъобразни разпоредбите, с които е въведена таксата. Така тя е паднала в разградската община Лозница, в Гълъбово, Завет, Попово, Сливен, Кубрат и Силистра. Чака се съдът да се произнесе по протестите срещу въвеждането на таксата в общините Сърница, Трън, Несебър и Марица, съобщиха от прокуратурата.
И обобщават, че така е отстранена незаконосъобразна административна тежест за физическите и юридическите лица.
Едно от последните решения за отмяна на тази такса е на Административния съд в Силистра. Вчера той е отменил точката от наредбата за местните данъци и такси, която предвижда инвеститорите, които искат да сменят преназначението на земя от общинския фонд, да платят 20 лв. за предварително съгласие, заради липса на мотиви. В решението обаче магистратите правят и следния анализ:
"Предварително съгласие за смяна на предназначението на общинска земеделска земя за неземеделски нужди не е легално понятие, към което би могло да се прибегне, за да се възприеме смисъл, който да е придаден от законодателя. В разпоредбата на чл.29, ал.1 от Закона за опазване на земеделските земи се предвижда като правнозначим факт – решение на Общинския съвет за предварително съгласие, но то е за одобряване на подробен устройствен план и във връзка със специална хипотеза по чл.29,ал.1 от ЗОЗЗ. В процесния случай наредбата предвижда предварително съгласие за смяна на предназначение, без да е разпознаваемо какво представлява това предварително съгласие, за какво служи, на какъв етап в съответната процедура е необходимо и какви са характеристиките му".
Има общини, в които незаконната практика е отменена, без да се стига до намесата на прокуратурата. Така е паднала таксата в Генерал Тошево. В случая се е намесил областният управител на Добрич, който през 2011 г. е сезирал местния административен съд. Тогава той я отменя като посочва в решението си: "С оглед формулировката дадена от законодателя, местната такса се заплаща при промяна предназначението на земеделска земя от общинския поземлен фонд, а не на етап внасяне на искане за разглеждане от общинския съвет за изразяване на предварително съгласие. Действително в чл.6, ал.1 б."к" от ЗМДТ е посочено заплащане и на други местни такси, определени със закон, но в настоящият казус заплащане за внасяне на искане за разглеждане от общинския съвет за изразяване на предварително съгласие не е посочено кой закон го е регламентирал или въобще дали има такава регламентация".