НОВИНИ


Фрогоко: Как се живее ”во чрево адово”, т.е. в софийската ”Овча купел” през 21 век

2 8178 05.11.2016
Фрогоко: Как се живее ”во чрево адово”, т.е. в софийската ”Овча купел” през 21 век

„Крепостни” столичани от 21 век пропищяха от транспорта в „Овча купел”. Или по-скоро от липсата му, която ги превръща в затворници в собствения им квартал. „Квартал-общежитие”, както сами го определят.


Близо 55000 столичани са станали буквално крепостни в квартала си заради недостатъчен, несигурен и нередовен градски транспорт. Става дума за един от старите столични квартали – Овча купел.

 

Болката на живеещите тук от липсата на удобен, редовен, бърз транспорт не е от  вчера, от години те се оплакват, че ежедневно трябва да се борят, за да стигнат навреме до работните си места и обратно, до избраното училище и обратно и пр. или с една дума - да живеят нормално.

 

Наличният транспорт са автобусите № 102, № 11, № 60, № 45. Изглеждат немалко, но всъщност положението с тях е повече от плачевно. Само, който ги е ползвал, е наясно на какви интервали от време се движат те. Не разчитайте на данните, които ще откриете в интернет – те не отговарят на истината. А шегите, че № 102 се явява на всеки 102 минути, понякога са си чиста истина. Когато случиш време „за гараж”, действително можеш да чакаш и повече от час.

 

Остава вариант маршрутки.  Те са редовни сутрин, макар и препълнени. „И стават ужасно нередовни следобед и вечер”, разказват потърпевши. И още – „След 18 часа вече е неистово трудно придвижването от центъра до Овча купел. Можеш да чакаш час, да дойде препълнена маршрутка, да не успееш да се качиш на нея. Вечно препълнени в пиковите часове, рискови”.

 

Преди няколко години, община Овча Купел прави търг за отдаване на концесия на частен превоз (маршрутки), вследствие на което отпадат линии 15, 24, 48, които са минавали през идеалния център (Стамболийски, Дондуков -президентство, БНБ, СУ). Докато частните превозвачи си търсят търговския интерес, обществения - кучета го яли. Сега са останали само  две линии, които заобикалят центъра.

 

„Обикновено се случва да почакаш и час, да дойде препълнена маршрутка, да не успееш да се качиш на нея. Вечно препълнени са в пиковите часове, а  пътниците за Овча купел вече започват да се кооперират по трима-четирима, за да си вземат „жълто“ такси. Като цяло – безобразно!  За работещи, за  малки деца, за възрастни, за майки с деца. Не дай Боже да си инвалид. Овча Купел няма електротранспорт – трамвай, или тролей, въпреки че до средата на 90-те години, според общинските планове за Софийския градски транспорт, е трябвало да се прокара трамвайна линия. Подигравка с жителите е квартал, който географски е много по-близо до центъра, да няма връзка с него. Всички несъстоятелни общински „усилия“ се заключават до откриване на автобусна линия 45, която да прекарва хората до спирка Вардар на метрото и придвижването им да струва двойно (2*1,6.=3,2 лв.) спрямо останалите квартали, което си е дискриминация”, обясняват хора от Овча купел.

 

Проблем за Овча купел е, че това е квартал-общежитие, т.е. той се състои само от жилища, без офис-център или изобщо икономическа дейност. Не прилича на ж.к. Младост, където бизнес центровете никнат като гъби след дъжд, или на Студентски град. В Овча купел няма нито бизнес, нито развлечения.

 

Голямата „награда” за живущите там ще бъде метрото, но през 2018-2019 г., тоест „тати“, разбирай Общината, ще им купи „колело“, ама друг път. Търпението на хората обаче вече е надхвърлило допустимия предел. "В същото време общинарите садят китки пред кметството, доволни, че имат 55 000 души работодатели, които с данъците си плащат заплатите им", негодуват живущи в квартала. И се заричат, че зимата на тяхното недоволство е дошла…


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама