От 1 април 2016 г. всеки потребител, включително и битов, има право да излезе на свободния пазар на електроенергия и да смени доставчика си на ток. Процесът на пълното отваряне на пазара има своите предимства, но крие и някои рискове за клиентите. В тази връзка стартираме рубриката „Вие питате – ЧЕЗ отговаря“. Ще очакваме Вашите въпроси на редакционния имейл: …, по пощата на адрес: … или на телефон: …Надяваме се да Ви бъдем полезни.
В какъв срок става реално смяната на един доставчик с друг?
Процесите по първоначална регистрация на свободния пазар и смяна на доставчика на електрическа енергия отнемат не повече от два месеца, но за клиентите със стандартизирани товарови профили /СТП/ се случва за около месец. Заявлението за смяна на доставчик се подава от 1-во до 10-то число на всеки месец.
Ако клиентът няма задължения към стария доставчик, след 1-во число на следващия месец смяната влиза в сила.
Какво е „стандартизиран товаров профил“?
Стандартизираният товаров профил се използва за регистрация на свободния пазар на клиенти, които нямат инсталиран електромер с дистанционно отчитане. СТП показва процентното съотношение на потреблението по часове, а не абсолютните стойности в kWh/час. Консумацията се засича на база реални данни от месечния отчет на електромера. Изготвянето на СТП е задължение на електроразпределителните (мрежовите) дружества. Клиентите не дължат такса за изготвянето на СТП.
Когато клиентът сменя доставчика на електрическа енергия, сменя ли и доставчика на мрежови услуги?
При смяната на доставчика на електроенергия не се сменя доставчикът на мрежови услуги. Клиентите в Западна България остават присъединени към мрежата на „ЧЕЗ Разпределение България“ АД, независимо кой е техният доставчик на електрическа енергия. В тази връзка, клиентите дължат на „ЧЕЗ Разпределение България“ АД заплащане на мрежови услуги. Цените на мрежовите услуги се определят и регулират от КЕВР.
Подробна информация за свободния пазар на електроенергия и оферта от „ЧЕЗ Електро България“ АД потребителите могат да получат на сайта на ЧЕЗ (www.cez.bg) в секция „Свободен пазар“, на денонощната телефонна линия на компанията - 0700 10 010, на имейл zaklienta@cez.bg или в Центровете за обслужване на клиенти на ЧЕЗ.