В България има криза. Българското общество страда, защото държавни институции, политици и магистрати пренебрегват основни човешки ценности. Не ценностите на демокрацията, а на човешката личност – правото на достойнство, равенство, свобода. Справедливостта не стои в основата на обществените отношения, а е сведена до случайност и дори когато я има остават съмнения.
Не вярваме, че битките за власт са продиктувани от желание за доброто на нацията, не вярваме, че трите власти са независими, не вярваме, че виновните за бедите на България някога ще получат възмездие чрез закона, не вярваме, че ще живеем по – добре. Надяваме се да оцелеем.
Кадровият орган на съдебната власт – ВСС със завидно постоянство руши вярата в съдебната власт и безсрамно отрича и захвърля онези устои на морала и човешката личност, които са в основата на социалната еволюция .
Пореден пример за това е позицията на ВСС относно поведението на Главния прокурор , изразило се в изнасяне на неистинска информация за работата на Софийски градски съд. На практика това е престъпление, не само нарушение на правилата на Етичния кодекс на българските магистрати. Ако член на съвета от т.н. малцинство или действащ магистрат беше изнесъл такава информация резултата щеше да е съвсем различен.Т.е. ВСС прилага закона според личността. Пример за това е и реакцията на ВСС по повод искането ми за образуване на дисциплинарно производство срещу член на съвета – Галя Георгиева./прилагам в прикачен файл искането и втори сигнал/
p_4.docx
|
.Същото беше изпратено по дисциплинарното ми производство, тъй като според Етичната комисия / тогава с председател Я.Тодоров/ представлявало молба за отвод.При повторното сезиране и уточняване че е искане не за отвод, а за проверка, отговора беше че няма основания да се счита че Галя Георгиева е нарушила правилата на ЕТБМ.
Пример е и хронологията по доклада на Комисията, проверила работата на СГС с председател Г.Георгиева от 2015г. Доклада, публикуван на сайта на ВСС съдържаше поредица от неверни факти, срещу които постъпиха възражения от съдии от СГС.Дали бяха разгледани тези възражения и какъв е резултата може само да гадаем.Закона и справедливостта изискваха не само да се огласи резултата от разглеждането на възраженията, но и да се потърси отговорност на тези членове на ВСС, които са заблудили обществото , нарушили закона и основни права на български граждани – в случая съдии от СГС.Въпреки поредицата от питания относно разглеждане на възражението ми, същите останаха без отговор и приети „ за сведение“.Нещо повече, във връзка с непроверени факти, изнесени в доклада, по инициатива на ВСС / Г.Георгиева/ срещу мен беше образувано досъдебно производство, впоследствие прекратено./Прилагам в прикачен файл възражение, молба по възражение и
p_1.docx |
p_2.docx
|
Излишно е да се припомня активната защитана следователя П.Петров, наложена с безапелационното поведение на Главния прокурор, довела до невъзможност от наказателно преследване поради изтичане на давността;срамната позиция относно поведението на Д.Узунов , поразително напомняща позицията на съвета във връзка с невярната информация изнесена от Главния прокурор за „ забавените“ дела в СГС ;упоритото нежелание на малцинството да приложи закона според волята и смисъла му при разглеждане исканията за възстановяване на съдиите В.Пенгезов и Л.Петрова.
Изводите – кадровият орган на съдебната система нарушава закона, като избирателно го прилага спрямо магистрати в зависимост от отношението си към тях, конюнктурата, волята на водещи т.н. мнозинство магистрати като Главния прокурор , председателя на ВАС, представляващият ВСС Д.Узунов.
Резултата – вярата в справедливостта е сведена до най – ниското възможно ниво.
Причината - поведението на мнозинството във ВСС, за което закона е „ под всичко“, достойнството и честта на отделната личност са неразбираеми категории, защитата на авторитета на съдебната система е сведена до защитата на отделни личности, чието място е на подсъдимата скамейка и извън съдебната власт.
Изхода: 1.Извеждане на прокуратурата извън съдебната система. В повечето европейски държави прокуратурата е в изпълнителната власт, подчинена на министъра на правосъдието или в особена хибридна форма.Прокуратурата е страна в процеса и мястото и не е в съдебната власт. Само така би се осигурила не декларативно а реално равенство на страните в процеса.
2.Изключване на т.н. парламентарна квота във ВСС.Присъствието на избрани от съответните парламентарни групи членове на съвета няма логично обяснение и е в противоречие с принципа за разделение на властите.Това присъствие политизира кадровия орган на съдебната система и го подчинява пряко или косвено на парламентарно представените партии.
3.Създаване на законов регламент за контрол върху работата на всеки член на съвета от избралите го магистрати.Например чрез въвеждане на задължителна оценка през определени интервали от време на всеки от членовете на ВСС по пътя на електронното гласуване и която да дава възможност за прекратяване на мандата.Разбира се, начините за контрол могат да бъдат и други, но така или иначе кадровиците трябва да носят отговорност пред закона и пред тези, които са повярвали в техния професионализъм и морал.
Това обаче са стъпки в бъдеще време.В настоящето ВСС е захвърлил ценностите, сигурен че е безконтролен и в този смисъл недосегаем.Като Главния прокурор.
В обобщение –закона, принципите и ценностите се създават от хората за да се спазват от хората.Вярата в справедливостта е следствие от безусловното им спазване от хората, избрани да прилагат същият този закон и морални ценности.Лошия избор създава условия за беззаконие.Липсата на контрол превръща беззаконието в модел на поведение на институции и личности.Ние избираме - т.е всичко зависи от нас.
Румяна Ченалова