ИНТЕРВЮ


Атанас Атанасов: Борисов доведе сектор „Сигурност” до колапс

2 12582 07.12.2016
Атанас Атанасов: Борисов доведе сектор „Сигурност” до колапс
Атанас Атанасов

Бойко Борисов, на който е изграден образ на голям експерт по сигурността, доведе с управлението си сектор ”Сигурност” до пълен колапс. Борисов не се бореше с корупцията, а се зае да разпределя порциите. Това каза пред Фрог нюз депутата от Реформаторския блок Атанас Атанасов. Вижте какво сподели той за политическата ситуация и проблемите в МВР и службите:


 -Г-н Атанасов, как ще коментирате актуалната политическа обстановка ? Говори се за мандат на Реформаторския блок или пък за предсрочни избори?

 - Видимо е, че в този парламент отдавна се работи с плаващи мнозинства. След подаването на оставка от правителството и поведението на Борисов, който се държи като сърдито дете, най-вероятно ще отидем на предсрочни избори. Дали би успял някакъв опит да се създаде правителство, зависи от самия Борисов. И неговата цел е всички да отидат да му се молят: Моля те бащице върни се! И да му предложат отново да оглави правителство. Но според мен до това няма да се стигне. Вероятността е 10%. Виждате, че досегашното мнозинство, което създаде това правителство също е много разцентровано. Първо ние от  ДСБ излязохме от РБ, второ т.нар. патриоти са доста фрустрирани, не подкрепят много от политиките, които се предлагат.

 

Така, че и да се създаде кабинет, това ще е временна маневра, която едва ли би била полезна за държавата.

 

-Дали пък няма да се случи кабинет тип „Любен Беров” свързан от икономически инетреси на различни партии ?

-Въпросът е с кои гласове в парламента може да стане това. Без подкрепа на ГЕРБ или пък на БСП? Но БСП имат 38 депутата. След президентските избори БСП решиха, че е дошла тяхната вълна и стоят твърдо за предсрочни избори.

 

Може и да има някакви интереси това състояние да продължи, но това е продължаване на агонията. Има очевидна нужда от промяна на политическото статукво. В крайна сметка това го казаха много наблюдатели и анализатори. Този вот на президентските избори бе наказателен вот срещу политиката, която провежда Борисов персонално. Защото не може да се каже, че това е политика провеждана от „правителството” , а лични намерения и амбиции на Борисов, които той реализира през своите министри. Мантрата от началото на този парламент, че той се е променил, че е станал по-консенсусен, по-коалиционен, беше само част от пропагандата, докато овладее властта. След това видяхме, че няма намерение да спазва една част от направените договорености. Например-отстъплението от съдебната реформа.

 

-Само в съдебната реформа ли отстъпи Борисов ?

- Не, разбира се. Аз лично видях как в сектора за сигурност не се върви към никаква реформа, а към запазване на статуквото. И то запазване на статуквото в кадрово отношение. Един кръг от удобни, зависими хора, издигнати на ръководни позиции в сектор „Сигурност”, издигнати по времето на Орешарски, запазиха позициите си при Борисов. Това беше необяснимо в началото, но после се видя, че явно съществува някакво задкулисие, с което Борисов се е договорил, за да управлява без сътресения.

 

-Кое е това задкулисие, моделът КОЙ или?

-Аз не го наричам модел КОЙ, а Сарайско-библиотекарската групировка. И това не е случайно, а на базата на анализ кои центрове имаха влияние върху сектора за сигурност. Да припомним защо си отиде министър Веселин Вучков. Заради това, че искаше да бъде сменен главният секретар на МВР Светлозар Лазаров. По тази причина Борисов се лиши от един почтен и качествен човек, който познаваше системата и имаше добри намерения за нейната промяна и постигане на резултати. Заради това, че Вучков не се подчини на волята на Борисов да запази стария главен секретар, си отиде.

 

После си отиде и тогавашният председател на ДАНС Власимир Писанчев. Но това бяха единствените промени и Борисов ги направи със скърцане на зъби.

 

Какво се случи в последствие ?  За вътрешен министър бе назначена Румяна Бъчварова. И през времето се видя, че тя си хареса ролята на параван на Борисов в това министерство. А самият Борисов през новият главен секретар Георги Костов си управляваше ръчно системата. И не само МВР, но и другите служби.

 

 -Това ли беше най-големият „грях” на премиера ?

-Има и друг очеваден факт. С поведението на министър-председателя беше размита границата между изпълнителната власт и прокуратурата. Почнаха да се правят някакви оперативки всяка седмица при Борисов с участието на главния прокурор Цацаров. И там да се вземат някакви решения. Не е лошо държавните органи да си сътрудничат по определени проблеми. Но не видяхме никакъв резултат. Някакви реализации, примерно в борбата с корупцията. Беше наследена една практика от времето на Орешарски при Борисов в ДАНС да стои базирано звено смесено от прокурори и служители на агенцията.

 

Има етикет да се бори с корупцията. Не може прокурорите да се правят на оперативни работници, а прокуратурата да се превръща в специална служба не заради друго, а защото върху нея няма контрол от парламента. Докато върху службите има  контрол в парламента. И има една тенденция, с промени в законите, да се дават постоянно нови правомощия на прокуратурата за използване от нея на СРС.  Но това не е специална служба. Прокуратурата може да преценява дали данни събрани със СРС от службите могат да се превърнат в доказателства, а не самите прокурори да провеждат оперативна работа.  Може би самият Цацаров има такъв афинититет към оперативна дейност и Борисов му задоволява прищевките.

 

 Системата бе поставена в режим да работи не да разкрива, а да прикрива корупционните механизми. Тези механизми бяха и преди Борисов, но се предадоха по наследство. Да припомня скандалите с големите обществени поръчки в държавата.

Те се печелят само от определен кръг фирми, които се въртят помежду си и образуват някакви консорциуми. Борисов казва, че е най-подготвен да управлява. Но се видя, че той е най-подготвен да разпределя порциите. В това се състоеше управлението му. Но разпредели порциите на много тесен кръг от хора.

 

Беше задушен средният и дребен бизнес, а големите пари отиват само в едни кръгове. Да не говорим за необяснимото му поведение покрай най-големият скандал КТБ. Над 4 млрд.лв потънаха там, две години върви някакво дело, има обвинение срещу Цветан Василев за 200 млн. лв, а къде са останалите пари ?

 

Какво се случи? При условие, че сектора за сигурност ръчно се управлява от Борисов, не само МВР, а и останалите служби. В ДАНС бе сменен председателят, но заместника му, свързан със Сарайско-библиотекарската групировка Недялко Недялков си е там.

 

-По време на дебатите за бюджета вие поискахте намаляване на парите за Агенцията за технически операции-ДАТО, за да се увеличат средствата за разузнаването. Обаче исканията ви не бяха приети. Защо  стана така според вас ?

-Това е много сериозна тема. Последните години целият сектор за сигурност е хронично недофинансиран. В тази международна обстановка, при тези рискове за националната сигурност-по-малко пари. Или ако има някакво увеличение, както е в новия бюджет, то парите изобщо не отиват в службите, а в НОИ за социално осигуряване.

 

В други държави като нашата, парите за службите са два-три пъти повече. С трици маймуни не се ловят. Не може да не влагаш в сектора средства, а да искаш резултат. При хронично недофинансиране от една страна и с тази кадрова търговия, каквато направи Борисов за определени групировки и икономически субекти, от друга няма как да искаш резултати.

 

Защото назначените началници не разследват тези субекти,  а ги прикриват.

 

ДАТО беше създадена с едни скандали за тотално подслушване, колко бяха истински и колко не, е друг въпрос. Бяха извадени две структури от МВР т.нар. външно  наблюдение-проследяването и другата подслушването. Беше създадена обща агенция. Докато двете структури бяха в МВР общият бюджет за тях е бил около 24 млн. лв. А сега за ДАТО са два пъти повече-48 млн. лв. Питам аз тези пари за какво са?

 

- А за какво са наистина тези пари за ДАТО?

-Има доста информации за злоупотреби в тази агенция, за периодични тиймбилдинги на ръководството на ДАТО, където се харчат сериозни пари за луксозни излети по скъпи хотели. За шефовете и администрацията. В същото време за оперативните работници от агенцията, които са на терен, няма никакви промени в заплащането и осигуряването години наред.

 

 Там продължава и друг скандал. Когато се създаваше ДАТО при правителството на Орешарски, защото не можеха да си осигурят контрол върху президента, беше прието от НС, че председателят на ДАТО се назначава от кабинета.

 

В това Народно събрание променихме закона и предвидихме, както за всички други служби механизъм на обвързана компетентност  назначаването на предеседател на агенцията да става по предложение на правителството с указ на президента. Законът влезе в сила февруари или март 2015 г. До ден днешен председателят на ДАТО Цветан Китов няма указ за назначаване от президента. Това е необяснимо. А президентът не може сам да си инициира процедура,  тя трябва да стане от правителството. И Борисов не обясни на моите питания защо не се иниицира тази процедура. Още повече, че към Китов има много тежки упреци.

 

- Какви упреци има срещу него ?

-Затова, че има странни връзки с лица от Сарайско-библиотекарската групировка. А и няма управленски навици явно, защото идват сигнали за грубо отношение към подчинени, за неспазване на определени правила и субординация. А тази служба е очите и ушите на държавата. Две години тя стои в небитието. Има напрежение там.

Много от новите служители там са от Велинградско. Понеже главният секретар на ДАТО, една дама не й помня името, е от Велинград основно, от този район се назначават и  хората в проследяването. Те не познават улиците на София, как  ще изпълняват задачи. Ние искахме оставките не само на Лазаров и Писанчев, но и на Китов. Но Борисов го защити с мотива, че го познава лично и той му е бил студент.

Проверявах лично и не засякох Китов да му е бил студент. Това е измислен мотив.

 

-Казвате, че системата  за сигурност е недофинансирана. Преди година имаше безпрецедентни протести на полицаи. Сега се задават отново протеси на униформени по Коледа. Защо това се случва пак и то при поредния голям бюджет  на МВР ?

-Бюджетът на МВР не расте. Той е същият както и миналата година. Има едни 117 млн. лв. увеличение, но тези пари ще отидат директно в НОИ, защото със закона за бюджета  необяснимо защо с 20 % се увеличават вноските за служителите на МВР за социално осигуряване. Бъчварова наскоро се похвали, че е направила някаква реформа. Аз не разбрах каква е тази реформа. Внесе някакъв огромен законопроект с екзотични идеи, но две-трети от него беше окастран. Бъчварова, която отговаряше за коалиционната политика като вицепремиер, не си осигури приемането на закона в парламента.

 

Вижте, от над две години полицаите не са получавали пари за униформи и обувки. Има явно разправии коя фирма да получи поръчка за униформи и обувки. Абсурд е полицаите да си купуват дрехи от Илиянци един със светлосини, друг с тъмносини.

В този парламент, в началото внесохме проект за създаване на единна разузнавателна служба. Не го приеха. Но сега парите, които се дават за разузнаване наистина са смешни. 20 и няколко милиона лева за ДАР и 40 и няколко милиона лв. за военното разузнаване.  А ДАНС, вътрешната служба, е с бюджет над 100 млн. лв. А предизвикателствата отвън са много сериозни.  На всичкото отгоре ДАНС с този бюджет работи с 40% недокомплект. Разбирате ли за какво става дума? 40% по-малко служители. Същото е и в разузнавателните служби. Ми като им е нисък бюджета, откъде ще вземат служители. Така пенсионират хора и закриват щатове.

 

Така Борисов, на който е изграден образ на голям експерт в сектора за сигурност, доведе този сектор до колапс. Това е най-тежкият му провал- в област, в която твърди, че е най-голям експерт. Ние в предизборната си програма бяхме записали да се намерят механизми чрез които да се осигури полицай за всяко населено място.

 

-Но това се повтаря толкова години, а нищо не се прави. Полицаи по селата няма?

-Това не е толкова сложно, но тази тема беше изоставена, а в същото време има доста раздути звена, които не знаят какво правят.  В последните три години СДВР е с едни от най-лошите показатели в страната Очевидно ръковоството на дирекцията не се справя с проблемите, но явно е ценно на някакви приятели на Борисов. Поставял съм въпросите на Бъчварова и Борисов, но има някакви неясни отговори.

 

В МВР не се спазва закона-няма конкурси за израстване в йерархията. Тихомълком из страната се назначиха за полицейски директори хора близки до ГЕРБ.

 

-Въпреки вложените сериозни пари в огради и охранителна техника, границата сякаш е пробита и мигрантите продължават да влизат у нас. Защо се получава така?

-Да разделим нещата. Едните са бежанци, другите икономически имигранти. Съотношението между вторите и първите е три към едно. Няма човек от тези, влезли у нас, който да не си е платил на каналджии. Става дума за доста сериозни суми.

 

Разработена е организирана престъпна мрежа, която ги прекарва у нас, после през страната до сръбската граница. Имаше периоди в които София гъмжеше от такива хора, стоварени временно. Ние от ДСБ предупреждавахме с конкретни факти, но няма никаква реакция. Защо? Защото явно тази схема им покровители от много високо място в МВР и службите. Аз не съм чул да има разследване или да се водят дела срещу каналджии. Има само единични случаи. Оправданията от рода "Ама те в Турция се организират", не са сериозни. Ами нали работите добре с турската страна? А в МВР и службите вървят слухове от типа: Абе вземайте им парите, пък да вървят където искат. Ама Сърбия затвори границата и те останаха тук. В Харманли например имаше подстрекаване на мигрантите с цел предизборна пропаганда.

 

Но все пак тези хора са дали парите си с очакване да бъдат заведени до крайна точка Западна Европа и в един момент им казват-ама няма накъде. Това е истинската причина за бунтовете там.

 

 Интервю на Стефан Ташев


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама