ПОЛИТИКА


Шофьорът: Само аз ли съм виновен за идиотщините по пътя?!

1 7108 09.12.2016
Шофьорът: Само аз ли съм виновен за идиотщините по пътя?!
На ”виновникът” не му остава друго, освен да изкрещи...

Добре, бе, хора, вдигнахте до небесата глобите за калпави и нагли щофьори. Само че журтвите няма да станат по-малко.


Добре е нахалниците зад волана да се наказват сурово, но никой не споменава корупцията. А тя ще нарастне право пропорционално на новите наказания. Този филм сме го гледали, гледали... Поредната импотентна загриженост. Печели единствено хазната, която ще прибере няколко милиона повече, защото всяко повишение на глобите е като нов данък.

 

Катастрофите не са резултат единствено на лошо шофиране и неспазване на правилника.

 

Безхаберието на съответните институции е голям проблем. Например от години се знае, че опасните участъци в страната са около 30. Те обаче не са осигурени с достатъчен брой камери и до днес. Експертизите от ПТП понякога се бавят с месеци, а накрая въобще се забравя за тях.

 

Неравнопоставеност пред закона също е прикривана тема. По презумпция служители на МВР, ДАНС, НСО и пр. служби, магистрати, политици и високопоставени държавни служители и политици не се санкционират за нарушения по пътищата. Ако се публикува списък на „недосегаеми”, които са причинили смърт или инвалидност по тяхна вина, без да получат заслуженото, и на такива, чиито идиотщини са прикрити, списъкът ще е от площад „Народно събрание” до Пазарджик... Полицаите спазват „стриктно” това неписано правило, за да си нямат неприятности.

 

Тезата, че шофьорът е виновен в почти 90 на сто от случаите на произшествия е направо дискриминационна. Защото е лъжа. Водачите са набедени и орисани да носят цялата отговорнст за неуредиците в институциите, отговарящи за пътищата и безопасността на движението по презумпция. Което е драстично нарушение на техните права.

 

Защо няма глоба, например, от 3000 лв за полицай, който иска подкуп? И 5 000 лв и отстраняване от работа, ако деянието се повтори. Никой не дискутира санкции за лошо поведение, агресия или подвеждане от страна на контролиращите лица.

При това тежестта на показанията на водача никога не са с  равна тежест както тези на униформените. В момента каквото каже полицая – това е. Проверките и раследванията са формални, защото се извършват от негови колеги или от друго ниво, но на същата институция – МВР. Къде е равнопоставеността в такъв случай?

 

Агенция „Пътна инфраструктура” е огромен длъжник на българите. Първо заради некачествените пътища и ремонти, които ни сервират непрекъснато. Рязането на лентички е едно, а действителността съвсем друго нещо. Второ, част от магистралите и първокласните пътища са направо опасни за шофиране. Никой не ги спира от експлоатация, докато бъдат ремонтирани, нито предлага алтернативни решения.

 

Пътната маркировка е в трагично състояние. В повечето райони на страната трасиращата очертанията на пътя маркировка отсъства въобще. В тъмната част на нощта налучкването на очертанията на пътя е истинско изпитание и късмет. Това важи дори за пътища като тези към Капитан Андреево, Калотина и др., където водачите разчитат на провидението. Особено през есенно-зимния период.

 

Маркировката на междуселските пътища липсва почти на 90%. Самите пътища са в ужасно състояние: дупки и разкаляни от каруци и трактори участъци, които са абсолютно смъртоносни.

 

Няма наказания за честите неуредици и абсурди при регистрациите на автомобили в КАТ. Няма предвидени наказания за началниците, които не осъществяват ефективен контрол върху своите подчинени. Оправданието, че тези нарушения и простъпки са обект на други закони и наредби, не върши работа. Усещането, че водача винаги е виновен, а конторлният орган – никога, води до диспропорция въобще в диалога гражданин - институция. Това е ужасна несправедливост и насаждано чувство за вина без никакво основание.

 

Поредната акция с високи глоби и наказания е фалшива демонстрация на загриженост от страна на държавата и политиците. Корумпираните ще станат още по-корумпирани и богати, а шофьорите ще измислят нови трикове и начини да се измъкват от нечестните капани. Недосегаемите ще останат недосегаеми, а властта ще разполага с допълнителни 20-30 милиона, с които да прави каквото си иска - без грам прозрачност и отчетност.

 

Някакви примитиви в парламента ще отчетат дейност, няколко граждански организации също, но черните забрадки няма да намалеят. Погледнете статистиката. През последните 15 години са извършени над 60 промени в посока намаляване на произшествията и жертвите. Без никакъв резултат. Дори става по-зле. Защото колите се увеличават, стават по-бързи и сложни за управление, а водачите обратно – все по-неграмотни и безотговорни. Защото имат лошия пример на политиците. Освен това не срещат и най-малка съпротива при корумпиране на полицаи и висши служители от институциите, прокуратурата и съда. И 1 млн лева глоба да се гласува за каране пиян, по села и градища темерути, простаци и цигани ще продължат да къркат, защото в България винаги има вратичка за „оправяне”. Ако не я знаят, полицаят или адвокатът ще им я покаже.

 

Изкушавам се да припомня, че в много страни от години се прилагат различни модели, които наистина дават резултат. Някъде катастрофите и жертвите са намаляли с над 40-50 на сто. В Ню Йорк, например, за 8 години кражбите на коли са спаднали със 73%, а разкриваемостта на този вид престъпение е достигнала 84 на сто. Нещо да кажете? Ама те онези хора са прости, къде ще се сетят за глоби и тям подобни гениални открития...

 

Тодор Тодоров


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама