От близо 5 години кантонерите са редуцирани така, че на всеки от тях сега се пада да изминава дневно между 5-10 км на ден, за да извърши проверка на железопътния път, да провери разхлабени ли са връзките, има ли препятствия и липсват ли части от релсите.
Закрито беше и специализираното звено транспортна полиция с осемте му района в страната. Така се преустановиха ежедневните обследвания и оценки на състоянието на жп прелезите, жп гарите и мостовете. В момента няма полицейска служба, която да знае, какви опасни товари преминават през България и къде се намират в даден момент.
От 10 години пък беше закрита специализираната служба по пожарна безопасност и противопожарен контрол. Именно тази служба отговаряше и имаше задължение да действа при такива инциденти като този в Хитрино.
В момента за липсващи части от жп релсите за поставяне на препятствия отговарят 181 районни управления в страната. На практика обаче след закриването на специализираните служби ангажиментите им са написани само на хартия, но на практика никой не ги изпълнява.