Марио Нинов е член на Федерацията на транспортните работници към КТ Подкрепа. Фрогнюз го потърси за коментар върху продължаващото разследване около влаковата катастрофа в Хитрино.
Повече от седмица след трагедията в Хитрино, има ли нова версия за причината за катастрофата?
Официално няма оповестена нова информация. Много от нещата, които се разпространяват навсякъде под формата на измишльотини, не знам кому е нужно да настройват хората и да насочват вниманието на обществото в такава насока, която няма нищо общо със случая.
Това, което четох последно, че влакът не се е движел в тази посока, а в обратната, е пълна глупост. Това е невъзможно да се случи. Системата на железниците е толкова добре устроена, че такова нещо може да се провери точно за 15 минути, да се провери кой откъде е минал. Това не е автомобилен път да завие и да тръгне и никой да не го види.
Как ще коментирате появилите се клипчета, които хвърлят съмнение върху състоянието на жп линията в близост до Хитрино?
Това също за неспециалиста може да се яви притеснително. Когато на неспециалист му посочиш нещо такова и му кажеш, че то е опасно, нормално е човекът да се притесни. Когато обаче се покаже на специалист, който се занимава с такива работи, реакцията ще е друга. Напълно е нормално да се появяват места в железницата, както ние ги наричаме – слаби места.
В автомобилния път никъде няма открай-докрай асфалтиран нов участък. Някъде има кръпки или дупки. Това е напълно нормално и по железния път да има по-слаби места. Но това не означава, че минавайки оттам ще се случи нещо ужасно. Затова има ограничения, които се въвеждат в железния път и докато не се отстрани проблемът, не се възстановяват нормалните скорости. В системата не железниците, смея да твърдя, така е изградена безопасността, че невъзможно е да се случи нещо фрапиращо на магистрална жп линия, по простата причина, че тези съоръжения се преглеждат редовно.
През времето, през което има появило се такова слабо место, то е опасно за движението. Ако беше опасно, щеше да се спре движението. Няма такива идиоти, които да позволят движение върху опасен участък.
Много е странно как се настройва сега обществото – показаха два клипа и край.
Как ще коментирате теорията, че машинистите не са получили сигнал за „завой”, а са продължили направо с по-висока скорост?
Тук нещата са две. Първо- все още е чудно защо официалните органи, които разследват становището, не излизат с официална позиция каква е скоростта, която е развил влака. Защото ако излязат официално с данните- това е скоростта на влака, то много въпроси ще отпаднат. Защото влизането в гарата е ограничено заради осигурителната техника до 60 км/ч. Влизането в отклонение в гарата, в цяла България, е ограничено до 40 км/ч. Има няколко места, на които поставиха съоръжения стрелка – това е съоръжението, което разделя единия от другия коловоз и насочва возилото към тях. Те са направени така, че радиуса вътре на кривите е по-голям и позволява влизане със 100 км/ч в отклонението. Това е в новия съвременен участък от Пловдив до Свиленград. Но на останалите места в цяла България ограничението е 40 км/ч. Няма машинист, който да не знае, че при влизане в това отклонение трябва да влезе с такава скорост.
Ако скоростта е била по-голяма от тези стойности, значи има някакъв друг проблем, който е довел до карането с по-висока скорост и трябва да кажат органите кое е довело до този момент.
Това, което се цитира неофициално – цифрите са по-високи от разрешената максимална скорост за правия участък.
Не би ли трябвало в черните кутии на двата локомотива да се съдържа точна информация за скоростта, с която се е движела композицията?
Това са карти с памет, дигитални. От тях информацията може да се свали с лаптоп и доколкото ми е известно на мен тя е свалена професионално. Въпросът е защо толкова време след катастрофата продължава да се мълчи по тази тема и на това трябва да отговорят разследващите. Не мога да си обясня защо това не се е направило все още.
Редно е да се оповестят точните данни и цифри, за да няма спекулации. Оттам нататък може да се говори за всичко останало – в кой момент е станало дерайлирането и какви са причините.
Интервюто взе Михаил Кръстев