Премиерата на операта „Пепеляшка“, писана от 11-годишно британско момиче, завърши с 10-минутни бурни овации на крака в „Казино Баумгартен“ във Виена. Младата Алма Дойчер пресъздава историята от приказката, като я поставя в оперен театър, ръководен от злата мащеха.
Самата Алма участва и като изпълнител в спектакъла си – с музикални интерлюдии на пиано, а в една от частите и акомпанирайки с цигулка на Пепеляшка, разказва Би Би Си.
Някои критици сравняват таланта на Дойчер с най-известното виенско дете-чудо – Волфганг Амадеус Моцарт, който, съвсем млад, удивлява Европа със своите опери и инструментални концерти в края на XVIII век. Немски медии описват момичето като „вундеркинд“.
Пред Би Би Си Радио 4 Алма Дойчер разказва, че не ходи на училище, а се обучава у дома.
„Чета много книги, обожавам четенето – обяснява тя. – Обичам биографии на учени и композитори.“
В нейната оперна интерпретация на „Пепеляшка“ не фигурира гигантска тиква, нито пък принцът открива изгубената обувка на героинята, както се случва в най-известните версии на приказката.
Вместо това принцът е преследван от спомена за мелодия, която Пепеляшка пее на бала, но побягва от него преди да я довърши. Единственият човек, който може да завърши песента, е самата Пепеляшка и именно така принцът успява да я открие и познае.
Билетите за премиерните представления в самия край на 2016-а са били напълно разпродадени – същото се случва и за следващите пъти, в които операта ще се играе, на 4 и 5 януари. „Казино Баумгартен“ разполага с 300 места.
„Пепеляшка“ на Дойчер е дълга 2 часа и половина, а партитурите ѝ заемат 237 страници. По-кратка, предварителна версия, бе изпълнена в Израел през юли 2015-а.
Следващият проект на младата госпожица Моцарт е завършването на концерт за пиано. След това тя възнамерява да напише книга и да я екранизира – като сама напише саундтрака за филма.
Да запееш преди да проходиш
В момента Алма живее с родителите си в Доркинг, графство Съри в Англия. Страстта ѝ по музиката започва от детска цигулка-играчка, която баща ѝ Гай ѝ купува за третия ѝ рожден ден. Детето е толкова увлечено по инструмента, че родителите ѝ намират учител. След година малката Алма вече свири сонатите на Хендел.
Бащата на Алма разказва, че тя е пеела още преди да проходи. В канала ѝ в YouTube пък често се четат коментари като „Ти ще промениш света“ или „думата „гений“ е жалко неадекватна… Целият ми живот се промени като те слушам, светогледът ми вече е друг“.
Композициите на малката англичанка често идват нечакани, но напълно завършени.
„Дори когато опитвам да правя нещо друго, когато хората ми говорят за коренно различни неща, аз имам тези красиви мелодии в ума си – каза тя през 2015 г. пред ВВС. – Понякога може да е пеещ човешки глас, друг път пиано или цигулка.“
Когато е 8-годишна, посред нощ, цяла композиция от вариации за пиано се родила в главата ѝ.
„Събудих се и не исках да губя мелодиите, затова взех тетрадката си и ги записах – обясни момичето. – Отне ми почти три часа. Родителите ми не можеха да разберат защото на сутринта бях толкова уморена и не исках да ставам.“