Известният ни актьор и царски депутат Коста Цонев се ядоса страшно точно на рождения си ден.
Вместо при Гала - в „На кафе”, където бе поканен, за да блесне с добрата си форма на своя 80-годишен юбилей, достолепният рожденик попадна в централния офис на Нова телевизия.
Бариерите пред стъклената сграда на „Порше”, откъдето се излъчват „Календар” и „Здравей, България” не се вдигнаха покорно пред народния представител от НДСВ. Напротив, любезната охрана излезе от будката, за да обясни на видимо изнервения Коста Цонев, че е направил грешка. Макар в сутрешния блок на Милен Цветков и на Лора Крумова също да има рубрика за популярни рожденици, Коста Цонев беше поканен не при тях, а при Гала. Студиото, от където се излъчва „На кафе” е в аудиовизуалния комплекс „Орфей”, научи през спуснатото стъкло на срберсития си Форд Фокус юбилярът.
Случайни свидетели на конфуза забелязаха, че докато прави обратният завой Коста Цонев произнася гневна тирада, но без звук заради вдигнатите вече прозорци на колата.
Получи се нещо като ефект от нямото кино, без разбира се сравнението да има нещо общо с възрастта на самия Коста Цонев. Той е направо младенец пред изобретението на братя Люмиер, което чества вековния си юбилей през 1995 г. Тогава пък таткото на телевизионера Митко Цонев още не подозираше, че лично бившето царско величество на българите ще го покани в депутатската си свита шест години по-късно. Нито пък че мустакатият му син ще литне нависоко в БНТ с подкрепата на височайшия покровител на фамилията Цоневи.
Така че човек никога не знае кога във времето е губещ и кога започва да печели. Малкото произшествие със сбърканото студио потвърди тази всеизвестна максима. Съвсем в реда на внезапните метафори, из студиото на Гала запълзяха охлюви, докато звездата на много български черно-бели и цветни филми от ерата на соца бързаше да навакса закъснението си.
Всъщност, шоуто на рогатите мекотели си имаше съвсем рационално обяснение, макар прекрасно да илюстрира забавянето на скъпия гост на Гала. Кулинарят от „На кафе” демонстрира пред въодушевената си домакиня приготволението на засукана рецепта с охлюви.
Малкото недоразумение със сбърканото студио обаче се превърна в знак, че дори човек с биографията на Коста Цонев не е застрахован от гафове и изоставане в графика.
Освен с депутатското си амплоа през последните години, Коста Цонев е много по-обичан и известен с многобройните си роли в българското кино и театър. Някои от тях не са забравени и днес за разлика от повечето прояви на знатния царист от парламентарната трибуна.
Роденият през 1929 г. актьор става истински популярен с кино превъплъщенията си на българския разузнавач Емил Боев. Героят е по-известен с името Господин Никой, родено от въображението на вече покойния писател Богомил Райнов.
От опита му да конкурира небрежния ироничен почерк на великия майстор на криминалето Реймънд Чандлър се пръкна цяла поредица в прослава на социалистическото тайно ченге.
Най-силният му коз е, че с неподражаемо хладнокръвие и дон-жуански чар непоправимо подкопава основите на капиталистическия запад. В екранизациите, посветени на Господин Никой ролята на домотъкания принц на плаща и кинжала бе запазена марка на Коста Цонев. Единственото изключение е последният, най-неуспешен според самия му режисьор Методи Андонов филм „Голямата скука”. Пак по сценарий на носителя на тайно генералско звание Богомил Райнов, в него Коста Цонев играе циничния представител на ЦРУ Сеймур.
Критиците обаче повече ценят изпълненията му в „Сватбите на Йоан Асен”, „Жребият”, „Басейнът”, в мюзикълите „Бъди щастлива Ани”, „Баща ми бояджията” и „Човекът от Ла Манча”. Средностатистическата българска домакиня от преди Десети ноември още го помни в романтичната соц сага „Дом за нашите деца”, многократно въртяна по БНТ и след пукването на демокрацията.
От 2001 година, когато актьорът влиза в политиката като депутат от НДСВ в 39-ото Народно събрание, дарбата му за превъплъщения се прехвърля в политическия театър.
По повод 80-годишния юбилей на Коста Цонев, БНТ ще излъчи документален филм, посветен на живота му (финансиран от Центъра за филмопроизводство към БНТ). Филмът е дело на Юрий Дачев, а малкият Димитър Цонев (син на Димитър Цонев – старши и внук на Коста) се првъплъщава в образа на младия Коста Цонев.