ИНТЕРВЮ


Николай Радулов: Листовките на МВР с кварталните заприличаха на Дивия Запад

1 12388 14.02.2017
Николай Радулов: Листовките на МВР с кварталните заприличаха на Дивия Запад
Николай Радулов

Листовките с имената на кварталните заприличаха на издирвани бандити от Дивия Запад. Старото ръковдство на МВР остави много натрупани и нерешени проблеми като заплащането, реформата с преминаването от първа в трета категория и опазването на границата. Това заяви в интервю за Фрог нюз експертът по национална сигурност проф. Николай Радулов.


- Проф. Радулов как ще оцените първите действия на служебния министър на вътрешните работи Пламен Узунов, все пак вие бяхте сред най-върлите критици на предишния управленски екип на МВР ?

 

- Да уточним, че все пак става дума не за редовен министър на вътрешните работи, а за служебен и оценката за работата му ще е по-специфична. Служебното правителство има строго определени функции и при Пламен Узунов ревизирането и промяна на системата не стои на дневен ред. За него е важно да запази гражданският мир, спокойствието и сигурността на гражданите и да осигури едни честни избори, доколкото може. Но това не означава, че това, което трябва да направи служебният вътрешен министър е маловажно.

 

- Кои са най-важните задачи пред Узунов все пак ?

 

- Той направи някои от важните неща. Например акцентира интереса си към границата, отиде там на място. И това беше важно, защото е напълно вероятно в рамките на неговия мандат със затоплянето на времето да започне отново мигрантският поток. В Гранична полиция трябва да знаят, че са наблюдавани.

Друго важно, което направи Узунов, е срещата със синдикатите в МВР. Там са акумулирани страшно много проблеми и то не само от предишното правителство, но от няколко подред, свързани със социални придобивки, усложняване на живота на служителите необосновано. И е хубаво, че вътрешният министър, въпреки ограничените му възможности, изслуша синдикатите. Те знаят, че служебният министър някакви генерални решения в тяхна полза не може да направи.

Но все пак тези хора, полицаите на улицата, ще работят по осигуряването на спокойни избори. Те трябва да разберат, че са важни за ръководството на МВР, което знае за проблемите им.

 

Друго важно нещо, което трябва да се направи е да се реанимира Института по криминалистика и криминология. Защото той остана единственото оръжие на МВР за противодействие на криминалната престъпност. Без криминалната експертиза, без пръстовите отпечатъци, без ДНК анализи и различните експертизи всяко дело, което се води срещу криминалната престъпност е обречено на неуспех.

Институтът по криминалистика от сериозна натовареност и задлъжнялост, премина при последното правителство до реален фалит. И служебният министър трябва да даде знак, че знае затова и да подготви поне почвата институтът да излезе от тази бездънна яма.

 

- Има ли според вас задачи за служебния министър, които са несвършени от предишното управление ?

 

- Има доста текущи задачи останали от предишното ръководство на МВР. Намаляване на щатния недокомплект на униформените служители и анализ на ситуацията с администрацията на МВР, която не само не намаля по обещанията на предишното ръководство, но се увеличи и закрепи своето положение. С влезлите в сила промени в закона за МВР хората от администрацията, които станаха от първа категория труд в трета няма да се пенсионират след три, а минимум след 13 г. Всички приказки, че това превеждане от първа в трета категория по закона за държавния служител, ще доведат до намаляване на фонд „Работна заплата” и средствата отделяни за тях, се оказаха лъжливи. Първо- хората, които преминават от една категория в друга задължително по закон получават обезщетенията, които е редно да получат. Второ- дори да завършат своята кариера в трета категория, те отново ще получат обезщетения, но по закона за държавния служител.

 

Освен това няма никаква гаранция, че заплатите на служителите в трета категория ще са по-ниски от тези на държавните служители по закона за МВР.  И така се оказа. Оказа се, че предишното управление, декларирайки едно, правеше точно обратното на това, което се опитваше да внуши, че се прави. Според мен става въпрос от една страна за неразбиране, а от друга от желание да бъдат спасени своите хора в администрацията. Но каквато и да е причината това да се случи, ефектът е налице. Раздута администрация и ваканции сред униформените. И това ще окаже влияние както на оперативната обстановка, на криминалната престъпност и на спокойствието на изборите.


- Защо смятате така ?


- Когато имаме между 15 и 20 % недокомплект в областните дирекции и при положение, че е напълно възможно по време на изборите да е топло времето и границата отново да бъде атакувана от мигранти, напълно е възможно наличният състав да бъде ангажиран с охрана на границата и това ще попречи на охрана на вота.

 

- Ще помогне ли инициативата на новото ръководство на МВР да се лепят листовки с имената и телефонните номера на кварталните инспектори в борбата с престъпността? Защото започнаха веднага злоупотреби с това от телефонни измамници ?

 

-  Не са само телефонните измамници. Имаше пиар елемент на тази акция и тя бе широко прокламирана. И стана така, че хората вместо да звънят на тел. 112  започнаха да звънят на телефоните на районните инспектори, незнаейки ограничените им възможности и пълномощия. Така ги претовариха и задръстиха телефоните им, че те не могат да реагират по тези въпроси, по които са компетентни. Не това е начина за повдигане на авторитета на МВР и второ- за доближаване на униформените до гражданите. Някога, когато започвах работа в едно от районните управления в София ме извика началника на управлението на първоначална беседа. Той ми каза: Давам ти шест месеца, след което ще мина по твоя район да проверя и искам когото и да попитам да те познава. Тоест гражданите трябва да те познават не защото са ти видели на листовка, разлепена като в Дивия Запад, а защото ти си се срещнал с тях и си ги питал за проблемите им. И си опитал да помогнеш. Хората усещат когато има реална загриженост за тях. Така, че този подход се доказа, че не е ефективен и то при три правителства. И няма ефект освен изхарчване на някакви пари по различни програми.

 

Коментирахте ситуацията на границата. Как, според вас, ще се реши проблема с мигрантския натиск, явно досегашните действия не помогнаха много ?

 

-   Да така е. Факт е, че една трета от оградата не е построена.  Освен това тя сама няма как да пази границата.  Тя може да действа, ако е част от едни интегрирана система свързана с наблюдение и жива сила за реакция. С датчици и различни средства за аудиовизуално наблюдение. А такова нещо няма. Или поне не е разработено и монтирано при по-голяма част от границата. Има някъде по едни програми направено. Но неефективно.

 

Електрическото  захранване се изплащало от същите тези програми. Като спряха те, спря и тока. Има концепция за охрана на границата и тя предполага наличие на жива сила. Трябват около 1200 души жива сила, толкова не достигат. Това са хората, които преди няколко години бяха съкратени от Гранична полиция, защото се твърдеше, че тя ще се справи с много техника-видеонаблюдение, различни термокамери. Това обаче не проработи. То може да работи при нормални условия, но не и при силен мигрантски натиск. Няма как да назначим в рамките на едно служебно правителство, нито пък през следващите две години, недостигащите между 800 и 1200 души. Това е бавен процес, хората трябва да се обучават. Това може да бъде направено в рамките на един пълен мандат от четири години. Защото да пращаме хора на границата, които не знаят за какво става дума, е загуба на пари и време. Демонстрация на това, че се прави нещо, без никакъв ефект.

 

Идеята да бъдат върнати пенсионирани служители, които да работят като ведомствени охрани, а щатните служители на полицията да бъдат пратени на границата, също не действа. Защото тези хора са подготвени да охраняват статични обекти като министерства, но не и границата. Там има много различни специфика и цялото обучение се крепи  на нуждите за опазване на зелена граница и КПП. Явно тези хора ще бъдат командировани отново, явно, че няма да бъдат на местата си. В замяна на това ще дължим много пари за командировки на служители. И ето нещо, което може да направи служебният вътрешен министър. Да плати около 200 000 лв, които от миналата година се дължат на служителите на МВР за охрана на границата. Това ще помогне много за нормален климат и сигурност на полицаите.

 

 Интервю на Стефан Ташев


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама