Министерство на образованието и науката (МОН) спря обществената поръчка за избор на оценители на научните проекти за Центрове за върхови постижения и Центровете за компетентност. Причината за спирането на обществената поръчка по оперативната програма ”Наука за интелигентен растеж” е липсата на информация за експертите оценители, които фирмите, кандидатстващи по обществената поръчка, трябваше да привлекат.
МОН няма да обявява нова обществена поръчка по Закона за обществените поръчки. Стойността на поръчката, която е спряна, е за 2 млн. лева. За да не се спира процесът, свързан с изграждането на научните центрове, от МОН предвиждат юристи, наети от управляващия орган и представители на Централното координационно звено към Министерски съвет. Те ще извършат първия етап на оценка на административното съответствие и допустимост и ще установят дали проектите формално отговарят на критериите за допустимост. Същинската оценка на проектите ще бъде извършена от международни оценители чрез пряко договаряне с тях. Те трябва да имат образователно-квалификационна степен доктор.
Оценителите трябва да са участвали в оценяването на три проекта, като поне два изпълнявани извън територията на България, да имат направени минимум десет публикации, регистрирани в научни бази данни.
Очаква се през втората половина на април управляващият орган да разполага с готов списък с оценители. Поне петима оценители ще са нужни за оценката на всеки един проект.
Обществената поръчка е спряна заради липса на информация по отношение на един от техническите показатели, а именно експертите оценители, които трябва да имат най-малко три научни публикации с пет цитирания в списания с импакт фактор.
Оценителната комисия по обществената поръчка е констатирала невъзможност да бъде потвърдена професионалната и експертна компетентност на предложените експерти. В офертите липсвала такава информация.
Припомняме, че до обществената поръчка стигнаха четири фирми. Едната от тях отпадна още на първия етап. До конкурса стигнаха три фирми, в чиито оферти, обаче е липсвала конкретна информация.