Свързана с адвокат Мондешки клика тласка Русенската корабостроителница към унищожение, за да довърши предизборните ангажименти да разсипе всички активи на КТБ. Скандалът в дунавския град тече с пълна сила вече почти 10 дни, но конфликтът е по-стар.
Към настоящият момент предприятието умишлено е блокирано да извършва дейността си и се води към разруха и разграбване на активите. За това оказват пълно съдействие синдиците на КТБ Кристи Маринова и Ангел Донов и временният синдик на предприятието Росен Милошев. Рамо им дават длъжностни лица от Русе.
От есента на 2016 г. един от кредиторите на „Русенска корабостроителница - запад“ прави опити предприятие да бъде ликвидирано по всякакъв начин. Първата цел е то да спре да работи и след това лесно разграбено. Кръгът около синдиците на КТБ и небезизвестният адвокат Мондешки дава всичко от себе си за да успее начинанието им.
За първи път Русенският окръжен съд запечатва предприятието през ноември по искане от временният синдик Росен Милошев, спряган като част от групата на адвокат Мондешки. В края на февруари Великотърновският Апелативенният съд отменя решението на Русенски окръжен съд за запечатването с определение за действието „като недопустимо“. По ново искане на синдика на КТБ Кристи Маринова, която, също е обвързана с адвокат Мондешки, въпреки отмененото вече решение за запечатване на предприятието от ВАС, съдията от окръжен съд Русе Даринка Алексиева постановява ново решение за запечатване на предприятието. Това се случва на 24 февруар 2017 г, петък, в края на работния ден.
Още същата вечер частвият съдебен изпълнител Милкана Македонска започва запечатване на "Русенска корабостроителница Запад“. Съответно работниците и служителите са изгонени. Извънредно са разположени постове на СОТ 161, които да не допускат никой в завода. Вече повече от десет дни предприятието не функционира, а в него са запечатани и кораби на български и чуждестранни клиенти, по които се е извършвал ремонт. И в момента работници и служители са заключени отвън и не могат да изпълняват трудовите си задължения. Корабособствениците също нямат достъп до собствеността си.
Частният съдебен изпълнител Милкана Македонска, която запечатва Русенска корабостроителница, има осъдителна присъда от 2013 г. за нанесени вреди на частна фирма. Осъдена е да заплати обезщетение в размер на 55 806 лева, за вреди „причинени от прецесуално незаконосъобразно принудително изпълнение“.
„Русенска корабостроителница Запад“ АД е основана през декември 2013 г., а през февруари 2014 г. получава кредити от 20 млн. евро и купува търговското предприятие Русенска корабостроителница. Предприятието е заложено пред КТБ, като кредитът е погасен до размер 13,5 млн. евро. Какво всъщност искат да направят синдиците на КТБ с това работещо предприятие? Само през 2016 г. в „Русенска корабостроителница Запад“ са ремонтирани повече от 50 кораба на български и чуждестранни клиенти. В момента 102 работници остават зад оградата и без средства за живот. Докато те не получат достъп до корабите, които в момента са поръчани, няма как да бъде осъществено плащане към никой от кредиторите.
По информация от работниците в момента в корабостроителницата има 8 полуготови кораба. Те допълват, че заради ледохода много плавателни съдове по Дунав през тези месеци имат вече нужда от ремонт и чакат да влязат в лимана на завода.
„В момента имаме много работа, много поръчки, много кораби, които чакат да влязат в лимана, включително и "емблемата" "Радецки". Запечатан е от частен съдебен изпълнител заради дългове на корабостроителницата към КТБ“, твърди Христо Йорданов-председател на КНСБ в Русенската корабостроителница пред БНТ.
„Големият парадокс е в това, че пазар за труда им има. Има кораби, които чакат в лимана, има съдове, които са на стапел, чакат на практика услугата на това предприятие, а работниците не се допускат да влязат вътре“, коментира ситуацията и доц. д-р Стефко Бурджиев - областен управител на Русе.
Основната дейност на „Русенска Корабостроителница Запад” АД е ново строителство, кораборемонт, преоборудване и модернизация на речни и морски търговски кораби. Понастоящем корабостроителницата е една от най-големите компании в Европа за строителство на специализирани кораби, особено на танкери до 6000 тона дедвейт. „Русенска Корабостроителница” ЕАД е сертифицирана от GL и работи съгласно изискванията на Системата за Управление на Качеството : ISO 9001:2008.
„Има съмнения, че не се допускат работниците именно за това – за да може част от оборудването да бъде продадено, а другата част да бъде нарязана на скрап”, посочва пред БНТ областният управител на Русе Стефко Бурджиев.
Христо Йорданов пояснява още, че в предприятието е започнат ремонт на няколко плавателни съда. „Ние сме доказали, че с този малък състав можем да работим добре – миналата година ремонтирахме 50 кораба и нямаме нито една рекламация. Ако нещата се проточат във времето, ще изгубим клиентите си и те ще си намерят друго място”, каза Йорданов. В момента, не се позволява да влязат в предприятието на около стотина души – към 40 работници и около 60 души администрация и охрана. Хората не са получавали заплати от два месеца. През декември са им изплатени 45 процента от възнагражденията.
Областният съвет за тристранно сътрудничество ще се събере на 13 март, за да разгледа казуса с Русенската корабостроителница, но работниците са притеснени, че едва ли може да спре набезите на кликата на Мондешки.
Предимствата и капацитета на предприятието са твърде апетитни за разграбване. Напълно затвореният производствен цикъл в затворени производствени територии, осигурява условия за ново строителство независимо от климатичните условия. Корабостроителницата е оборудвана с модерни съоражения като подводно-плазмена режеща машина, синхронно повдигателно-спусково съоръжение и нови машини за заваряване.
В производството се използва модерна автоматична и полуавтоматична заваряваща технология, която заедно с всички други възможности на предприятието повишава значително качеството на продуктите. Технологичните възможности на Корабостроителницата позволяват едновременно ново строителство на 10 кораба годишно в диапазона до 45 000 тона дедвейт. Продуктите на корабостроителницата, включително проектантските и дейностите по ново строителство и кораборемонт, са под надзора и инспекцията на Германки Лойд, Лойд Регистър, Руски Морски Регистър и Корабоплаване и Български Корабен Регстър.
Предприятието е сертифицирано от "Германки Лойд" съгласно стандарта DIN EN ISO 9001:2008, отоговарящ на изискванията на стандартите на класа по системата за управление на Качеството.
Русенска корабостроителница е основана през 1881 г. Тя е построила първият български стоманен кораб. Корабостроителницата е разположена в Русе, по поречието на Дунав, на 70 км. от Букурещ и на 300 км. от София. В миналото корабостроителницата е известна като завод на корабостроене и кораборемонт „Иван Димитров“. По-късно, през септември 1991 г. дружеството е регистрирано като „Русенска Корабостроителница“, а през април 1991 г. е приватизирано. В най-добрите си години Русенската корабостроителница е най-големият работодател в региона, тогава там са работили 1200 души.