НОВИНИ


Фрогоко: Честно ли спечели общ. поръчка синът на Кр. Велчев от ГЕРБ?

8 15447 30.03.2017
Фрогоко: Честно ли спечели общ. поръчка синът на Кр. Велчев от ГЕРБ?
Красимир Велчев

В разположение на Фрогнюз попадна тънка папка с договор от 27.2.2015 г. между фирма „Технотерм сервиз” – представлявана от Даниел Красимиров Велчев и изпълнителния директор на Летище София” Христо Щерионов. С него се уреждат търговски отношение по абонаментно обслужване на 7 водогрейни котли на летището за срок от 2 години срещу 79 хиляди лева.


Важно е уточнението, че абонаментното обслужване включва задължителни профилактики само два пъти годишно или казано на достъпен език по почти 20 хиляди лева на профилактика. Разходите за резервни части при повреди се калкулират отделно.

За журналистите-лаици това изглежда много и веднага изплува като обяснителна версия името на доскорошния депутат Красимир Велчев-баща – възможно ли е той да има отношение към безспорно изгодния договор. Най-напред обаче трябваше да се анализират клаузите на договора.

За целта бе потърсено компетентното мнение на експерт в бранша – инженер по масообменна техника (хладилна, вентилационна, отоплителна) плюс това икономист със завършен УНСС. Първите му думи бяха обезкуражителни – фирмата „Технотерм сервиз” има своето място в бранша и е позиционирана там не лошо.

При прочита обаче на финансовите ангажименти на Летище София към изпълнителя експертът внезапно се усмихна и каза, че цените явно са раздути, но в поносими граници – може би само 2-3 пъти и няма да заинтересуват прокуратурата. Тя не смогва (или не смее) да се оправи с отмъкнатите милиони, че какво остава за една кокошкарска история, при това трудна за разследване и доказване.

Ако се прави „далавера” при процедурата за обществена поръчка, практиката обикновено е следната: обявата за търга се помества в малко популярни медии, в процедурата участват примерно 2-3 „свързани фирми” – една дава завишени цени, но останалите са с още по-високи оферти и е естествено кой накрая ще спечели.

Според експерта, една задължителна профилактика на 7 котела може да се извърши от трима души примерно за не повече от седмица в началото и в края на отоплителния сезон: котелът се пълни догоре, подгрява се максимално и се проверяват параметрите. В края на зимата може да се изключат част от котлите за отопление в Терминали 1 и 2 на административните сгради и в техническите помещения, като основно се оставят за топла вода.

По договора обаче не може да се оцени какво предвижда тази задължителна профилактика, защото в документа не са предвидени анекси за уточняване на използваната методика и чия ще бъде сертифицираната контролно-измерителна апаратура.

Експертът обърна внимание, че преди този договор е имало друг пак за две години, подписан на 13.2.2012 г. от предходния изпълнителен директор на Летището Веселин Пейков. Сега цените във втория договор са леко завишени, без това да е с нещо мотивирано.

И все пак дали има връзка близката роднинска връзка за сключване на въпросния договор? Експертът дава неочаквана, но много логична препоръка: сега ръководството на летище София трябва в съвсем обозримо бъдеще да насрочи нов конкурс за поддръжка на котлите, поради изтеклия вече срок на договора. Ако той премине под личното наблюдение на новия изпълнителен директор Пламен Станчев, нещата може да се изяснят. За целта съобщението за обществената поръчка трябва да се публикува в няколко големи медии, като може то да се дублира в електронните пощи на максимален брой фирми от бранша. Това ще осигури максимална прозрачност на процедурата и съответно предполага минимални цени. Сговор между фирмите едва ли ще има, защото стагнацията в бранша е доста силна, което предопределя сериозната и безкомпромисна конкуренция.

Ганчо КАМЕНАРСКИ
Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама