Монополът на „Лукойл“ по отношение на данъчните складове за горива оскъпява крайните цени с до 15%. При реална конкуренция на пазара цените на горивата биха били по-ниски. Това заяви Мартин Владимиров от Центъра за изследване на демокрацията пред бТВ.
Както стана известно, след съдебна битка Министерството на финансите представи на „Нова република” данни, че 92 процента от бензина и 82 на сто от дизела у нас минават през данъчните бази на „Лукойл”.
Единственият вариант вносителите да избегнат "наемането" на данъчен склад е да си платят акциза в държавата, откъдето внасят – например Гърция, да продадат горивото у нас и след това да чакат да им се възстанови платеното. Това трябва да се случва за всяка цистерна и според експерти е икономически неизгодно.
Изграждането на собствени данъчни складове струва между 200 и 300 милиона лева. Освен това държавата изисква и огромни банкови гаранции.
„Ти създаваш законова пречка на легалната конкуренция да се опита да играе на ценова война. Проблемът е че държавата 2009 година създаде тази промяна, за да се бори с контрабандата. Това беше целта. Идеята е, че ти като трябва да си го внесеш в акцизен склад първо горивото на входа трябва да имаш измервателен уред, имаш и на изхода”, обяснява Мартин Владимиров.