БИЗНЕС & ТУРИЗЪМ


72,5 млрд. долара инвестирани в хотели

0 6153 11.07.2007
72,5 млрд. долара инвестирани в хотели

2006 година се оказа рекордна за глобалния пазар на хотели. Около 72,5 млрд. долара са били инвестирани в хотели миналата година, което представлява ръст от 63% спрямо предишната година, съобщават организаторите на изложението Expo Real, което ще се проведе през октомври в Мюнхен.


Бумът според тях продължава и през 2007 г. Сред причините за ръста на пазара на хотели в Европа са силното търсене от страна на инвеститорите, както и желанието на по-големите хотелски вериги да продължат да управляват хотелите си, без обаче да ги притежават. Затова най-голяма част от сделките са продажби от портфолиото на вериги като Accor, Marriott и InterContinental. Подобно развитие има естествен край и големите вериги вече притежават само по няколко хотела. В резултат тези сделки вероятно ще намалеят през 2007 г. Радикално се промени и структурата на собственост на хотелите – купувачите са основно частни инвестиционни компании, които съставляват 43,8% от общия брой, следвани от заможни индивидуални клиенти (11%) и компании за имоти, уточняват от Expo Real. По данни на Eurohypo влиянието на инвестиционните тръстове за имоти (REITs, подобни на познатите у нас АДСИЦ) върху пазара на хотели ще нараства в Европа подобно на развитието в САЩ след 70-те години на миналия век. Първият хотел от този тип се очаква да излезе на фондовия пазар във Великобритания тази година. Изостреният интерес към хотелите се дължи не само на нарастването на инвестиционния капитал и на липсата на подходящи инвестиционни имоти, но и на някои специфични причини, свързани с хотелиерския и туристическия бизнес. Те са най-бързо развиващите се сегменти на икономиката. В Европа, която е най-големият пазар на хотели (разполага с над 5 млн. стаи спрямо 4,5 млн. в Северна Америка), броят и разпространението на хотели се разраства отново, за първи път от много години. Това важи не само за луксозния и по-високите сегменти, но също и по-икономичните категории (2 или 3 звезди). Западноевропейските столици остават предпочитани дестинации, но същевременно пазарите в Централна и Източна Европа стават все по-привлекателни, защото рисковете намаляват чувствително, особено в страните членки на Евросъюза, а доходността остава привлекателна. Въпреки това, отчита се ясна смяна на фокуса – през 2005 той беше върху Русия и Турция, но през 2006 г. се премести отчетливо в полза на Полша, България, Словакия и Сърбия. С изключение на Прага и Будапеща броят туристи в ЦИЕ се повиши рязко за последните две години, но нарастващите цени за нощувка оказаха негативен ефект върху оползотворяването на капацитетите на хотелите.  "ФН"

 img_4933.jpg  снимка Вяра Йовева

 


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама