Има сериозно разминаване между фактическото състояние на собствеността на българските кораби по време на подписване на споразумението и към началото на 2009 г. Това призна министърът на транспорта Петър Мутафчиев по повод създалия се конфликт между “Български морски флот” и Украйна.
Преди осем години двата ферибота са били собственост на Параходство „Български морски флот". След приватизацията на компанията те са прехвърлени в капитала на Българския морски квалификационен център (БМКЦ), който украинците отказват да признаят за оператор. За да се избегне тази фактическа грешка двата ферибота отново са прехвърлени в активите на морския флот. Явно и това не е помогнало, защото фериботната война продължава.
Според Мутафчиев тя няма скоро да бъде прекратена, защото украинската страна вече е сключила друго споразумение с Грузия за отделна линия (Керч - Поти - Батуми), чиято цел е отново да бъдат изтегени товарите. По неговите думи всички тези действия са в защита на един корпоративен интерес от страна на украинските превозвачи.
Frognews.bg припомня, че фериботната линия между българското пристанище Варна, грузинските Поти и Батуми и украинското Иличовск съществува още от 1978 г. Тогава е подписан първият вариант на договора между България и СССР, който за последен път е бил редактиран на 2 януари 2001 г.
Важно финансово условие на актуализирания договор е печалбата да се дели в съответствие с извършените превози. А страни по изпълнение на договара са:
- от българска страна Български държавни железници и Параходство "Български морски флот";
- от украинска Държавната администрация по железопътен транспорт на Украйна и корабоплавателната компания "Укрферри".
Засега изход от ситуацията не се вижда, но България, също като Украйна, е предприела действия за двустранна договореност с Грузия. Страната ни е на финалната права да подпише окончателно споразумение за фериботна линия Варна-Поти с Грузия, без това да означава, че тя ще пренебрегне украинската страна", обобщава министър Мутафчиев. Frognews.bg