ИНТЕРВЮ


Владимир Тодоров: Фиктивни шофьорски курсове произвеждат убийци на пътя

5 13319 18.05.2017
Владимир Тодоров: Фиктивни шофьорски курсове произвеждат убийци на пътя
Владимир Тодоров

Фиктивни шофьорски курсове, в които кандидат-шофьорите карат не по 31, а само по 10-12 часа, произвеждат шофьори убийци. Това заяви в интервю за Фрог председателят на Българската асоциация на пострадалите в катастрофи Владимир Тодоров. Според него е нужно създаване на Агенция за пътна безопасност, защото сме на първо място по жертви на пътя в Европа. Ето какво каза още Тодоров.


- Г-н Тодоров, през последните седмици станаха няколко тежки катастрофи с много жертви. Очертава ли се поредната кървава година на пътя за България ?

 

- По последни данни от началото на година до 18 май в катастрофи у нас са загинали 193 души, а 2500 души са ранени.  За втора поредна година България е на първо място в Европа по брой на загинали в катастрофи. 95-98 души на 1 милион население загиват на пътя. Докато в държави като Холандия и Великобритания жертвите в катастрофи са 22-23-ма на 1 млн. население.

Разликата е три пъти.

 

- На какво се дължи, според вас, тази тенденция за увеличение на жертвите в катастрофи ?

 

- Няколко са основните фактори. На първо място е чувството на безнаказаност по нашите пътища. Защото 50% от глобите не се плащат, а 95% от глобите наложени на чужденци също не се плащат.

 

Това е поради изключително остарялата нормативна уредба. Друг сериозен проблем е обучението на младите водачи. То има два елемента-теоретично обучение където част от листовките са остарели и ненужни и умишлено затрудняват курсистите, а така се стимулира корупцията.

Вторият елемент е практическото обучение на кандидат-шофьорите. По закон те трябва да имат 31 часа кормуване, а реално повече от 10-15 часа нямат.

 

Защото няма контрол и това е фиктивно. Прави се автошколата да спести пари. И да рекламира шофьорски курс за 250 лв. Те ги обучават по 10-12 ч, а ги карат да се подписват, се карали 31 часа.

Ние съвсем скоро ще предложим техническо решение на този въпрос. За да не се прави фиктивно обучение.

 

- Как ще стане това ?

 

- Ами това става с едни устройства, които да бъдат персонални за всеки курсист. Това го има в почти всички европейски страни. Персонално устройство, което проследява часовете по курмуване, проследява маршрута и не може да бъде манипулирано. Нещо като черната кутия на самолета.

 

Това трябва да се въведе, защото фиктивните часове произвеждат убийци  на пътя. Той не е карал вечер, не е карал на магистрала, не е карал в дъжд. Изведнъж взима книжка и се втурва да кара и прави катастрофа на първия завой.

Ние от Асоциацията предлагаме специален статут на младите водачи, които вземат книжки.

 

- Но тази идея се обсъждаше при последните промени в Закона за движение по пътищата, но не получи подкрепа от депутатите. Мислите ли, че сега ще ви чуят ?

 

- Тази идея се обсъжда от 6-7 години и ние постоянно я лансираме. Единственото, което се прие, бе намаляване на точките на младите водачи. Това обаче не е достатъчно.  Има друг важен момент. Парите от глобите, наложени след заснемане от камери, трябваше да отиват в един фонд за закупуване на нова техника-камери и радари.

 

И за кампании за превенция.

В този фонд в момента са натрупани към 30 млн. лв. Те обаче влизат в общия бюджет на МВР и там потъват. А не отиват за нови камери. Преди изборите ние направихме една публична дискусия между водещите политически партии да разберем техните визии за пътната безопасност.

 

Политиците обещаха този фонд за глобите да се рестартира. Защото сега събраните пари от него отиват за заплати на полицаите, което не е лошо,  но не това е идеята.

Друга важна промяна, която трябва да доведе до намаляване на жертвите по пътищата, е да се мисли за създаване на Държавна агенция за пътна безопасност.

 

- Това звучи революционно, но какво ще представлява тази агенция и какви функции ще има ?

 

- В момента пътната безопасност е разделена между 6-7 министерства и още 4-5  агенции.  Това са МВР, транспортно министерство, министерство на регионалното развитие, министерство на здравеопазването, на образованието и т.н.  Отделно от това 264 общини, защото към всяка община има комисия за безопасност на движението, 30 областни управи и в крайна сметка един пълен хаос.

 

Реално няма орган, който да провежда държавната политика в тази сфера.

 

-         И КАТ ли трябва да влезе в тази агенция ?

 

-         Не, не. Такава самостоятелна структура работи в Англия и Франция. Става дума за агенция, която да провежда и координира държавната политика по безопасност на движението.  Примерно-прогнозираме, че през следващите две години ще има много голям ръст на катастрофи с мотористи и велосипедисти. Правили сме анализи и сме стигнали до този извод.

 

-         Това обаче като го съобщим, никой не се трогва, че трябва да се предприеме нещо. А трябва да се задължат велосипедистите да карат със светлоотразителни жилетки, да се подобри инфраструктурата,  да се направят допълнителни часове за мотористите и т.н. Но сега като няма кой да го поеме като ангажимент, всичко си остава само на приказки.

 

- А кой ще финансира тази агенция ?

 

- Да, като се каже създаване на нова администрация, всеки скача и казва: Няма пари! Напротив има начини на финансиране. Процент от събраните глоби или процент от задължителните застраховки или процент от регистрацията на автомобили.

 

Няма да плаща държавата, ще плащаме всички ние, които сме на пътя. Такава агенция трябва да има защото в момента Държавната комисия по безопасност на движението няма администрация, няма бюджет и тя е една говорилня, в която всеки път си говорим едни и същи неща и нищо не се променя.

 

- Коя е основната причина за толкова жертви на пътя у нас ?

 

- В България има три основни причини за катастрофите-високата скорост, неправилното изпреварване и навлизане в насрещното движение. Алкохолът е на четвърто-пето място. Високата скорост е главната причина за жертвите на пътя.

За сметка на това от 5 години не е закупувана нито една камера за скорост. 20 000 километра пътища в България се охраняват с 148 камери, от които не е ясно колко работят. Те са абсолютно недостатъчни. В целия цивилизован свят има системи за средна скорост, които  са много ефективни и снижават скоростта.

 

Тук е обратното. Сега започва летният сезон и очаквам отново да има залози как шофьорите ще се надбягват да стигнат от София до Бургас за 2 часа.

След това към нас и през нас ще тръгнат гастарбайтерите. Те се движат като башибозуци. Не спазват никакви правила у нас, защото знаят, че няма кой да ги глоби. Говоря си с пътни полицаи и те ми обясняват, че като видят чужденец, който прави нарушение, се обръщат. Защото са в унизително положение.

Тях ги е срам да гледат, че чужденците правят нарушения на пътя.

 

- Е защо ги е срам ?

 

- Защото ако спре чужденец да го глоби полицаят ще си загуби половината часове от смяната. Ето за какво става дума.

 

Полицаят констатира някакво нарушение на магистрала „Тракия”.  Спира чужденеца. След което го съпровожда до РПУ-Ихтиман. Там трябва да намерят преводач от турски примерно. След това пишат акт, който се превежда.

След това викат началника на районното управление, който да издаде наказателно постановление. Издават постановление,  с което турският шофьор може да си избърше задните части с него, защото то не е влязло в сила. Има едноседмичен срок за обжалване. А турчинът след 7 часа е напуснал страната и неговото наказателно постановление за 200 лв е отишло в кошчето.

 

Това е абсолютно неефективна система за контрол над чужденците. Затова ние предлагаме простички неща-да инсталират пост терминали в полицейските коли, нещо което го има в почти всички европейски държави.

 

Като го видиш на пътя, че прави нарушение, късаш му фиша, който не се обжалва, даваш му пост терминала и му взимаш на момента парите. Това е и антикорупционна мярка, защото няма размяна на банкноти. И приключваме със случая. Но това е въпрос на политическа воля. Очакваме действията на новото ръководство на МВР ще приеме ли тези идеи.

 

- Започват абитуриентските балове, традиционен повод за „фиести” по пътищата, при тях загиват млади хора. Ще се промени ли нещо към добро тази години или ще караме постарому ?

- Жалко е, че загиват млади хора по пътищата. Тук е отговорността на родителите. Но когато детето ти вземе книжки има правила, които казват, че докато не изминеш 5-10 000 км не си шофьор. Затова е хубаво детето да има придружител, поне няколко месеца.

 

Хубаво е да му се ограничават нощните карания. Хубаво е да не се качват по 5-6 тийнейджъра в една кола на излизане от дискотека. Така, че родителите носят отговорност. Можеш да купиш за детето си нов автомобил за 100 000 лв, но не се интересуваш дали го управлява добре.

 

Интервю на Стефан Ташев


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама