Жителите на засегнатите общини продължават да протестират заради огромните икономически и екологични щети в региона.
Сдружение «Чисто Море» организира днес митинг от 17.30 ч.пред хотел «Мираж» в Бургас, паралелно на публичното обсъждане на проекта, организирано от строителната компания ТВP, ангажирана със строителството на нефтопровода Бургас- Александруполис. Несъгласието на гражданите от засегнатите общини за разполагане на буйови съоръжения в Бургаския залив по проекта за изграждане на нефтопровода «Бургас-Александруполис» ще бъде изразено публично и на висок глас.
Присъствието на митинга и на публичното обсъждане имат за цел да огласят позицията на обикновените граждани по този проект, чието изграждане би донесло огромни икономически и екологични щети, обявиха за Frognews.bg организаторите.
"За да се защитят интересите на всички жители на Черноморския регион е важно да се направи наистина независима комплексна експертна оценка, която да покаже ползите и загубите от строителството на бъдещия проект и ние настояваме докато не бъде направена такава оценка, да не се предприемат никакви проектни и строителни действия от фирмата – изпълнител по проекта. Действията и целите ни не са политически, а икономически и екологични", обявяват от сдружението.
Frognews.bg припомня, че на 11.01.2008 представители на енергийни компании от България, Русия и Гърция парафираха споразумение за учредяване на международна проектна компания за строежа на петролопровод Бургас-Александруполис.
Според споразумението през Бургас и залива ежедневно ще минават 700 000 до милион барела петрол, или 400 до 700 кораба годишно, с вместимост 150 000 до 300 000 тона. Това ще става без пристанище. Преходът от танкер към самия нефтопровод към Александруполис ще се извършва по технологията моно-буй, т.е. посредством по-евтината, но и много по-рискова технология от алтернативата.
Специалистите уточняват, че разтоварването чрез буйове става като корабът се приближава до въпросната технологично съоръжена шамандура с тежест 70-80 тона и чрез 250-300м дълги шлангове подава нефта към него с дебит 10 000 тона на час. Нови шлангове водят от буйовете към тръбопровода на дъното. Шланговете се движат с кораба, огъват се от течението и вълните. Направени от специална материя, но си остават единствената преграда между нефта и водата. Влекач опъва всеки танкер да не се удари в буя, от което би последвало изтичане и експлозия. Технически или човешки грешки, вълнение, близостта до дъното - разливи ще са неизбежни.
Оценка за влиянието върху околната среда до момента липсва, казват от засегнатите общини. В тристранното споразумение липсват и текстове за защита на Черно море от инциденти. Кой и как ще финансира упоменат авариен фонд е оставено неясно. Не се упоменават гаранционен фонд или компенсации при катастрофа. Неясно е и разпределението на отговорностите при аварии. Непочистен в течно състояние, а отмит на брега, 1 тон нефт се превръща в 10 тона замърсено вещество, свързвайки се с пясък, почва и др. През бургаския залив, пред Созопол и залива пред северния плаж на Поморие ще минават - като начало - 35-50 милиона тона годишно.
Изчистването 1 барел петрол струва във водата между 10 000 и 250 000 $ - и много повече на брега. Черно море е най-бедно на флора и фауна. Заливът е плитък и затворен. Водните течения са слаби. Tези елементи правят практически невъзможно разсейването на евентуален разлив. Всеки разлив ще завърши на брега в рамките на 2 дни. Препоръки на експерти от морска администрация от 1997 г. настояват за пристанище за петролно разтоварване от страционарен тип - като Ротердам - като най-екологичен и безопасен вариант.
Гражданите на засегнатите общини твърдят, че страшното в този проект е липсата на гражданска позиция у властимащите, които с лека ръка загърбват живота, сигурността и поминъка на населението от красивите черноморски градове, като Несебър, Ахелой, Поморие, Бургас, Созопол. Frognews.bg