Замазва се проблемът с колата на Лозан Панов. Това каза пред Фрог нюз най-добрият автомобилен пилот и експерт на коли Румен Дунев. Ето какво още обясни той пред екипа ни:
- Г-н Дунев, може ли от завои да се развият болтовете на гумите при висок клас автомобил Мерцедес?
- Не, не може това да стане при никакви положения. Всяко едно болтово съединение, дали е на Мерцедес, Опел или Трабант, има моменти на стягане. Говоря за всяко едно резбово съединение. За да се развие, това означава, че не е било стегнато.
- Как може да се случи това?
- Има два варианта. Първи- някой не го е затегнал. Втори- друг го е развил и го е оставил хлабаво. Разбрах за какво ме питате-за инцидента с колата на Лозан Панов.
- Военна прокуратура, обаче излезе със становище, че болтовете са се разхлабили от завоите. Как си го обяснявате?
- Видях този репортаж. Ние също имаме механици. Събрах ги и им казах: Гледайте сега тук и ще видите, че някой не си е свършил работата. И този някой е механик, монтьор. Сигурен съм на 100 процента, че става дума за човешка грешка.
- Може ли развитите болтове да доведат до тежка катастрофа и фатален край за пътниците?
- Ако някой иска да убива, ще развие болтове на предна, а не на задна гума. В предната ос е управлението. Когато кола влезе в завой и падне гумата, тя се забива моментално. Ако, обаче падне задна гума, шофьорът с волан и маневра има вариант да овладее ситуацията. Едно съединение се развива, когато не е стегнато както трябва. Дали някой не го е стегнал или умишлено го е направил, това не мога да кажа. Мисля си, че ако са искали злонамерено да го направят, нямаше само да развият болтовете, за да се разлаят кучетата.
- Да разбирам, че по-скоро смятате, че техническо лице не е затегнало болтовете както трябва, така ли?
- За мен е точно така. Дали сега институциите ще се опитат да замажат случая е съвсем отделен въпрос. Когато се затягат гуми се използват динамометрични ключове. Т. е отговорните сглобки и съединения се правят точно с такъв ключ. И всяко едно съединение се стяга в точно определен момент. Когато се пристегне или се стегне по-малко има подобен резултат. Но от завой да се развият болтовете е абсурд.
- Може пък Мерцедес да прави коли само за равен терен?
- Не. Мерцедес продават на пазари, където има още по-лоши пътища от тези в България. Пътуваме и се успокояваме, че има и по-тежки ситуации.
- Защо тогава прокуратурата излезе със становище, че завоите са причинили развиването на болтовете?
- Защото проверката не е направена както трябва или е манипулирана. Няма как в тази ситуация всички да се спасят. Намирисва ми на „гарван гарвану око не вади”. Този, който е шефа на гаража няма да каже, че някой не е стегнал гумата, защото в крайна сметка ще излезе, че и той не си върши работата. И така по веригата от началници всички се пазят. За тях е по-лесно сега да изметат проблема. Но този подход не е решение.
- Защо?
- Защото това означава, че някой в НСО прави проблеми и е въпрос на време да се появи и друга кола, като тази на Лозан Панов. Опитвал съм да работя с НСО по няколко проекта. Искаш да им продадеш американски препарат за нещо. И се започна: „Оооо, това да не е шпионаж. Да сложим нещо и нашите коли да умрат. Кой е вносител, какъв е производител, какъв е съставът, какво е това, онова...”. Те са толкова мнителни! Ако сложат камера в гаража, то във всеки момент може да разберат кой какво е направил на колата на Лозан Панов. Ще се види как даден човек е стягал гумите и как точно го е направил. Дали го е направил с гайковърта, дали е завивал на ръка или е ползвал динамометричен ключ, както трябва. Това е най-точно. Всичко останало е замитане на проблема и прах в очите на хората. Като професионалист ми е ясно, че там има проблем, който се замазва.
- Какво щеше да стане, ако задната гума беше паднала?
- Хората, които са шофьори в НСО не са случайни, обучени са. И ако се развие задната гума, колата дори да попадне в завой и да се изпързаля със задницата, водачите ще овладеят автомобила. Те по цял ден тренират. Поднасянето на задницата от чисто спортна гледна точка, не е проблем за тях. На 90 на сто съм сигурен, че биха се справили с такъв проблем. Освен това, колите, които се карат от НСО, и без гуми да ги пуснат, имат системи за сигурност. Става дума за автомобил е много висок клас. Той сам би се стабилизирал, така че да предпази живота на пътниците в него.
-При какви обстоятелства съществува опасност за тях?
- За да стане супертежка катастрофа с фатален край, трябва да има много висока скорост. При градски условия няма как да се развиват такива скорости.
Интервю на Катя Илиева