До петък, 23.06.2017 г., в Министерство на Енергетиката бяха подадени 7 жалби до Върховен Административен Съд срещу Разрешение 470 за проучване на строителни материали - подземни богатства от 2.05.2017 г., публикувано в ДВ 46 от 9.05.2017 г. с титуляр Каро Трейдинг ООД. Пет от тях са от собственици на имоти, включени в територията за проучване, една от кмета на община Белоградчик, подкрепена от Декларация на Общински съвет и една от Сдружение за дива природа „Балкани”.
Разрешението е с площ близо 1 квадратен километър и включва само 23% държавни горски имоти, останалите терени са общински и частни земеделски земи и гори, като собствениците на имотите не са били уведомени. Площта в разрешителното попада изцяло в 2 защитени зони: Западна стара планина и Предбалкан по Натура 2000:BG0001040 и Западен Балкан BG0002002. Не е направена оценка за съответствие на плана за проучване от Регионална инспекция по околна среда Монтана.
Освен това теренът е включен в зоната за развитие на биосферен резерват Чупрене, в бъдещия природен парк Белоградчишки скали и в зоната за екотуризъм и био земеделие на Общия Устройствен План на община Белоградчик. От първа плоча на Белоградчишките скали/Калето има пряка видимост към територията за проучване и бъдещата кариера, което ще унищожи основната туристическа атракция – непокътнатия ландшафт на долината на р. Стакевска.
Създаването на кариера за трошен камък за пътна настилка точно в тази зона:
- ще отнеме препитанието на стотици жители на този край, чийто основен поминък е рекреационен, селски и еко туризъм;
-ще обезсмисли инвестициите на държавата в редица проекти по Програмата за селските райони за създаване на бионасаждения и туризъм;
-значително ще засили обезлюдяването на района;
-ще унищожи местообитанията на редица застрашени видове животни и растения, което е в грубо нарушение на Европейското законодателство
- ще заличи десетилетни усилия на държавно, областно и общинско ниво за оформянето на Белоградчик като природна и културна атракция
- ще застраши съществуването на самите скали поради използването на взривове в близост до тях
- ще унищожи четвъртокласната пътна инфраструктура и ще застраши значително безопасността по пътищата – платната са изключително тесни, с много завои без видимост, мостчетата нямат необходимата товароносимост
- не е икономически ефективно – отдалеченост от всякакви големи инфраструктурни проекти, липса на път, общоразпространеност на добиваните материали, в радиус от 15 км съществуват 3 действащи и 2 в процес на изграждане подобни кариери.