НОВИНИ


Без пари по проекти и възнаграждения за научна дейност в нов проект за ЗСВ

0 5185 05.07.2017
Без пари по проекти и възнаграждения за научна дейност в нов проект за ЗСВ

Забрана за финансиране по донорски програми на съсловните магистратски организации. Задължение не само новопостъпилите, но всички магистрати да декларират членството си в такива организации. Забрана да членуват в избирателни комисии и в управителните органи на сдружения на други юристи.


Това са само част от промени в Закона за съдебната власт, които предлагат група народни представители от ГЕРБ и "Обединени патриоти", начело с председателя на правната комисия Данаил Кирилов, пише "Правен свят".

 

Според депутатите в съсловните организации могат да членуват само действащи магистрати, а източници на имуществото на организациите могат да бъдат само членски внос, имуществени вноски и дарения от техните членове. "Не се допуска друго финансиране или предоставяне на имущество под каквато и да е форма", се предлага да бъде записано в чл. 217, ал. 3 от ЗСВ.

 

От мотивите към проекта става ясно, че народните представители приемат финансирането по донорски програми за един вид зависимост.

 

"Измененията и допълненията в чл. 217 от закона са свързани с необходимостта от една страна да се въведат стриктни гаранции за свободата на професионално сдружаване на магистратите, а от друга - да се приемат ясни правила за това, че съсловните организации не могат да упражняват  дейност, различна  от  тази, насочена към защита на професионалните интереси на своите членове. По тази причина предложените изменения са свързани със забрана в такива организации да членуват лица, които не са действащи магистрати. В същото време, най-силна гаранция за независимост и изолиране на външна намеса е разпоредбата, свързана с начина на формиране на имуществото на сдруженията с идеална цел, създадени от съдии, прокурори и следователи. Особеностите и естеството на тяхната професия, с оглед упражняваната дейност /правораздаване, съответно държавно обвинение и надзор за законност/ налагат и определени ограничения. Самите ограничения на практика са в обществена полза, защото гарантират свободно сдружаване и в същото врече забрана за финансиране и предоставяне на имущество под каквато и да е форма освен от техните членове. Същите изисквания се въвеждат и по отношение на организациите на съдебните служители", твърдят депутатите.

 

Почти всички съсловни организации - и съдийски, и прокурорската, получават финансиране по различни проекти. По-голяма част от тях са свързани с обучения и специализация, което е полезно за самите магистрати. Членският внос едва ли ще стигне за организирането и провеждането на такъв тип обучения.

 

Депутатите искат да наложат още няколко забрани - за получаване на възнаграждение за научна и преподавателска дейност, ако е финансирана от чужда държава или чуждестранно лице (в мотивите липсва и обосновка защо се налага тази промяна), както и забрана за всички магистрати да участват в избирателни комисии при произвеждане на избори за народни представители, членове на Европейския парламент от България, президент и вицепрезидент на републиката и местни избори.

 

И още - забранява се участието на магистрати в органите на сдружения на други юристи, а към забраната да упражняват търговска дейност се добавя и изразът "под каквато и да е форма, лично или чрез други лица".

 

"Предлагаме допълване на текста - забранена е търговска дейност под каквато и да е форма, както упражнявана лично, така и с "прикритието" на трети лица. В същото време, съдиите, прокурорите и следователите могат да участват в управителни и контролни органи само на своите професионални сдружения. Участие и в органи на сдруженията "и на други юристи" дава възможност за участие в дейности, които накърняват независимостта на магистрата, което обосновава предложението за заличаване на този текст", пише в мотивите.  

 

От ГЕРБ и ОП предлагат и поправка на поправката в ЗСВ, с която през 2016 г. бе въведено задължението новопостъпилите магистрати да декларират членството си в съсловни организации. Сега се предлага това да правят всички действащи съдии, прокурори и следователи.

 

Друго предложение е към ВСС да се създаде Съвет за партньорство, който да осъществява диалог по всички въпроси, свързани с професионалните интереси на съдиите, прокурорите и следователите. На практика той ще замести до голяма степен Гражданския съвет към ВСС. Съветът за партньорство ще се състои от трима членове на ВСС и от представители на всяка съсловна организация, чийто членски състав е не по-малък от пет процента от съответния брой на съдиите, прокурорите и следователите, както и представители на магистратите, нечленуващи в такива организации.

 

Под предлог, че предлагат изравняване на статута на изборните членове на ВСС при прекратяване на мандата им с този на магистратите, заемали длъжности в изпълнителната власт и в други държавни органи, депутатите дават възможност на кадровиците да изберат къде да отидат - дали да се върнат на старата си длъжност, например, в някой апелативен съд в страната или да останат в столицата и да работят да речем в апелативния спецсъд. Но народните представители са забравили да направят това изравняване по отношение на инспекторите, за които се запазва сегашната редакция на текста - връщат се задължително на старите си работни места.

 

Друга промяна, предлагана от двете парламентарни групи, е във връзка с отстраняването от длъжност. Идеята е то да става само при тежко умишлено престъпление от общ характер, а не както е сега - с препратка към чл. 132 от Конституцията, където се предвижда отстраняването да е за всяко умишлено престъпление от общ характер.

 

"Извън тази хипотеза (чл. 132 от Конституцията - б.а.) остават случаите, когато магистратът е обвинен за престъпления, несвързани със служебната му дейност. За времето от измененията със ЗИДЗСВ ДВ бр. 62/2016 г. тази норма показа крайно негативния обществен резултат от действието си - съдии и прокурори, обвинени в престъпления извън тези, свързани с чл. 132 КРБ, продължават да правораздават, съответно да се представляват държавното обвинение. Оказва се, че прокурор, обвинен в изнудване, може безпрепятствено да продължава да изпълнява служебните си задължения. Затова сега се предлага отстраняване във всички случаи на обвинение за тежко умишлено престъпление от общ характер. Запазват се гаранциите, свързани с временния характер на такова отстраняване, както и с получаването на минимална работна заплата за срока на действието на тази мярка", се казва в мотивите.


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама