Финансовата политика на Симеон Дянков попречила за закупуването на нов изтребител. Това стана ясно от изслушването на бившия военен министър Аню Ангелов по време на заседанието на Временната парламентарна комисия за проучване изпълнението на процедурата по избор на нов тип боен самолет.
Още в края на 2008 г., началото на 2009 г. при кабинета "Станишев" имало оферта от САЩ в резултат на питане от България.
В първия кабинет "Борисов" е създаден комитет, който да проучи опциите за боеспособността на авиацията ни. Ангажирани с проучването били настоящият вътрешен министър Валентин Радев, тогава заместник на Аню Ангелов, както и президентът Румен Радев като шеф на ВВС.
Получили сме оферти от 15 държави. Имало оферти за нови самолети, както и за втора употреба.
Ангелов припомни, че през 2010 г. бюджетът на Министерството на отбраната (МО) е намален с 40%. Орязването било заради амбицията да влезем в чакалнята на еврозоната и желанието за ниски дефицити, както и за постигане на балансиран бюджет. Документите били явни. Имало само секретност около методиката за оценка на изтребителите.
Никога не съм игнорирал военната експертиза, отчете Аню Ангелов. До 2012 година МО успява да разплати стари дългове и според него вече можело годишно да отделяме по 100-150 милиона лева за самолет, който да изплащаме в рамките на седем години.
Защо военния министър Николай Ненчев е търсил втора ръка самолет, той не може да си обясни. Това е огромна стратегическа инвестиция за страната, каза Ангелов. Моето мнение е, че не трябва да се бърза, сподели той. Има и други възможности, коментира бившият военен министър. Инвестиционният проект не е свещена крава, заяви Аню Ангелов.
Всички държави искат да си купят нов самолет. Румъния и Гърция също искат нов изтребител. Даже ни предлагали старите си машини, за да си купят нов Ф-35. Самият Аню Ангелов изрази убеденост, че преговорите е можело да бъдат доведени до край. До юни 2013 г. е можело да имаме изтребител, но първият кабинет на ГЕРБ подал оставка и изтребителят останал за бъдещето.
Ето мнението и на Нниклай Ненчев.Проектът е изключително чувствителен. Стремяхме се да придобием самолет, който да е съвместим с партньорите ни в НАТО. Това каза Николай Ненчев, министър на отбраната в периода 2014 – 2017 година по време на заседание на Временната комисия за проучване изпълнението на процедурата по избор на нов тип боен самолет. „Не успях да завърша този проект, но надеждата остава“, коментира той. „Обществото е особено чувствително, когато става въпрос за толкова големи суми“, посочи Николай Ненчев. „По мое време горе-долу беше готово запитването, беше изпратено и отговорът беше получен“, поясни той. „В началото на мандата започнах разговори за модернизиране на армията, приехме и програма“, припомни бившият министър. „Проблемите в авиацията като че ли бяха най- чувствителни и най-голямо внимание отделяхме на тях“, коментира той. „Получих ясна подкрепа от Комисията по отбрана, предприех инициатива за среща със всички парламентарни групи, за да ги запозная детайлно с проблемите на армията“, обясни Николай Ненчев и допълни, че се е стремил на срещите да има представители от всички войски. „Възложих да бъде съставена група с условие да се стремим към пълна прозрачност“, заяви той. По думите му днешният разговор за проекта във временната парламентарна комисия е свързан с това, че прозрачността се е загубила.
Комисията изслуша и Ангел Найденов.Моите отговорности като министър бяха свързани с това дали вървим в посока на необходимата пълна модернизация за пълна оперативна съвместимост с МИГ 29 и осигуряване на ресурсите за експлоатацията му до края на жизнения му цикъл или вървим към модернизация със старт на проекта на придобиване на нов боен самолет. Това каза Ангел Найденов – министър на отбраната в периода 2013 – 2014 година по време на заседание на Временната комисия за проучване изпълнението на процедурата по избор на нов тип боен самолет. „Моето мнение беше - отделяне на средства за летателната годност на МИГ- 29 и стартиране на проекта за нов боен самолет“, заяви той. „Започнахме оттам откъдето бяха стигнали предишните екипи през втората половина на 2013. Бяха организирани срещи с представителите на тримата участници - Италия, Швеция и САЩ и Португалия с искане за подновяване на предложенията им и стремеж към създаване на основа за по нататъшно стартиране на процедура“, припомни Ангел Найденов. „В края на 2013 началото на 2014 имаше нови обстоятелства- предложение от Израел след посещение на българска делегация за продажба на употребявани F-16 със идеи за модернизация. Подчертано е, че биха дали подробности и цени при изпратено писмо за намерение“, посочи той. „В началото на 2014 беше проведена среща със секретари на САЩ, в резултат на която беше изпратена делегация от ВВС на САЩ, които предложиха употребявани F-16“, обясни бившият министър и уточни, че 800 млн. долара е била стойността на пакета, който е бил предложен. „В началото на 2014 година окончателно беше завършен проектът за придобиване на нов боен самолет и беше внесен след обсъждане в Министерството на финансите и МС“, поясни Ангел Найденов. По думите му изпращането на проекта е било с основната идея той да влезе в списък за финансиране чрез държавен заем или заем с държавна гаранция. „Единствено проекта за самолет отговаряше на всички изисквания и беше внесен“, коментира бившият министър. „Нямаше окончателни решения за финансирането и по мои указания беше разработена сравнителна таблица за експлоатационните разходи на самолетите, с които разполагаме и разчети за тяхната пълна модернизация“, каза още Ангел Найденов.