Те бяха мечта за мнозина през социализма, за тях се чакаше ред или се пускаха връзки. Не бяха най-добрите, но други нямаше. И днес мнозина си спомнят с умиление за тях - колите съветско производство, пише ”Дойче веле”.
Ето и най-знаковите от онези автомобили, отдавна преминали в спомените на по-възрастните от нас:
Колата на власттта при соца- ГАЗ-13 Чайка
С черния си матов лак и сребристата ламперия този автомобил привлича погледите и днес. Той олицетворява представата за лукс от 60-те години на миналия век. Чайка - любимата кола на Никита Хрушчов - е била създадена за нуждите най-вече на висшите представители на съветската номенклатура.
Колата-мечта за средния българин преди 1989г. ВАЗ-2101 Лада "Жигули"
ВАЗ 2101 "Жигули" е първият автомобил, произведен във Волжските автомобилни заводи. За протитип е използван италианският Фиат 124. ВАЗ 2101 е негово лицензирано копие, което бързо печели слава в СССР и страните от Източния блок и се превръща в символ на съветското автомобилостроене. Нито един друг модел на ВАЗ не е произведен в по-голям тираж от Лада 2101.
Автомобилът, правен и у нас. Москвич-2140
За образец на този автомобил е послужил Опел Кадет. Първият вариант се произвежда до 1955 г. и се води "Москвич" 400. Десет години по-късно третото поколение на клонинга на Кадет - моделът 408 - придобива нова физиономия. Около 40% от годишното производство на "Москвич" се изнася в чужбина, като половината от този износ е предназначен за Запада. Москвичи известно време се сглобяват и в България.
Най-престижната марка от онези времена.ГАЗ-21 "Волга"
Наричат този автомобил още "Мерцедеса на Изтока". Навремето можеха да си го позволят само представителите на висшата номенклатура. Първият човек, летял в космоса - Юрий Гагарин - също го придобива. За особени заслуги тогавашното съветско ръководство му подарява една черна Волга със салон в небесно синьо.
Най-евтината възможност да седнеш зад волана. ЗАЗ 965 "Запорожец"
Запорожец 965 се славеше като най-евтиния автомобил в целия Източен блок. Той е произвеждан серийно от 1960 до 1994 г. в Запорожките автомобилни заводи ЗАЗ (днешна Южна Украйна). От 1967 колата, наричана в България саркастично "сапунерка", се изнася и в тогавашната ГДР под съкратеното название "Запорож" или "Запо".