Цената на винетките за леки автомобили не се променя. С новата система, която ще изградим, винетката ще стане електронна, а толът ще е за превозните средства над 3,5 тона и точната цена за километър предстои да се обсъжда с превозвачите, обясни инж. Светослав Глосов от АПИ.
Тол системата е най-справедливата форма за таксуване, защото плащаш толкова, колкото ползваш, каза инж. Глосов и подчерта, че се предвиждат различни цени за МПС над 3,5 тона. По-големите превозвачи, които използват повече пътната мрежа и плащат повече такси ще ползват отстъпка, както е например в Унгария.
Автомобилите, които са с по-екологични двигатели и замърсяват по-малко природата, също ще плащат по-ниски такси в сравнение с по-старите превозни средства. Всичко това предстои да се обсъжда с превозвачите, каза инж Глосов.
Заданието на обществената поръчка за изграждането на тол системата и 6-те оферти, които бяха отворени вчера, са за изработване на система. Тя ще обхваща 80% от републиканската пътна мрежа. Това не означава, че веднага 80 на сто от пътищата ще бъдат обхванати, каза инж. Глосов. Целта е системата да бъде изградена през 2018 г., да заработи от 2019 г. и да има възможност за гъвкавост и развитие във времето.
Първоначално ще бъдат обхванати автомагистралите и голяма част от първокласните пътища, защото това са основните направления за движение на транзитния и тежкотоварния трафик, обясни още той. Всички искаме да пътуваме по-хубави пътища, да има места за отдих със санитарни възли и добри условия, но това струва пари и необходимите средства може да бъдат осигурени с тол системата, подчерта инж. Глосов.